Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 oktober 2009

Kortzichtig

Zoals bekend vind ik dat de concentratie van inkoopkracht bij een klein aantal grote supers zorgelijke proporties begint aan te nemen. Een goed half dozijn inkoopafdelingen bepaalt goeddeels wat er in Nederland gegeten wordt--en wat niet. Wie iets anders produceert dan middenweg, zet zichzelf feitelijk buitenspel.

Griezelig, net wat u zegt. Maar niet iedereen denkt er kennelijk zo over. Vanmorgen luisterde ik naar Radio 1, waar Paul Moers van het bedrijf High Value kwam vertellen hoe geweldig het voor de consument is dat er met de op handen zijnde overname van Super De Boer een drietal "max-partijen" tegenover de producenten komen te staan. "Die zullen ongelooflijk onder druk gezet worden", jubelde hij, "en dat zal betekenen dat er een nog grotere druk op de prijzen gaat komen". Met andere woorden: hoera, we zijn weer goedkoper uit. Iedereen wint, klonk er in het betoog door. Ja, iedereen, behalve de producenten, waaronder de Nederlandse boeren. En wie het meest wint, is uiteraard de supermarkt.

Voor de A-merken had Moers nog wel een tip. "Als de donder gaan innoveren en als de donder gaan zorgen dat je merken nóg veel sterker worden. Terugslaan, zoals Unilever momenteel doet in zijn dagbladcampagne, en zorgen dat de consument een preferentie krijgt voor die A-merken". Jaja, dat klinkt heel plausibel. Maar over die A-merken maakte ik me eerlijk gezegd niet de meeste zorgen. En voor telers bleek Moers in het geheel geen aandacht te hebben. Vermoedelijk heeft deze marketeer met zijn turbo-taal er helemaal niet aan gedacht dat die ook nog bestaan. Die boeren hebben immers meestal geen merken, en dus zijn ze voor de snelle jongens niet interessant.

Ik moest ineens denken aan Henry Ford en zijn economisch model. Hij was ervan overtuigd dat het goed was voor de bedrijfsvoering als de werknemers genoeg verdienden om de producten van het bedrijf ook zelf te kunnen kopen. Ik begin me te realiseren dat dit in de moderne distributie-economie ook de andere kant op werkt. Je moet zorgen dat je toeleveranciers genoeg verdienen, niet alleen om je producten te kunnen kopen, maar ook om ze te kunnen blijven produceren. Met melk voor een dubbeltje de liter en uien voor 2 cent het kilo lukt dat niet.

Niet dat de super zich daar zorgen over maakt, overigens. Die weten allang waar ze heen kunnen als de laatste Nederlandse boer het licht uit heeft gedaan. Ze gaan er nu ook al heen. Maar wij consumenten hebben alle reden om ons er wél flink zorgen over te maken. Helaas is de mainstream-pers dikwijls al net zo kortzichtig als de consument: die halen hokjesdenkende marketeers voor de microfoon, die alleen maar meten in merken. Zodat de boer ongemerkt de bijstand in kan en onze versvoorziening straks afhankelijk is van een variant op het stailinistische systeem: geleide productie, maar dan in het buitenland en met de grootgrutters in plaats van het staatshoofd aan het roer.

Ik was nog even benieuwd waar het bureau van Moers, dat in het radio-item werd genoemd, nu precies voor stond. Even googelen dus. Maar helaas: na klikken op de eerste link in het lijstje, leek High Value zelf dat ook nog niet zo goed te weten (mirror). Zo viel er tenminste nog iets te lachen.

3 Comments:

  • At 7 oktober 2009 om 18:43, Blogger Kari said…

    Het is zo triest dat snelle jongens,bepalen wat er gebeurt en dat de gemiddelde Nederlander niet nadenkt wat hij koopt en waar....

     
  • At 7 oktober 2009 om 18:45, Anonymous © RJ said…

    Henry Ford liet destijds de kwaliteitsopzichter van zijn bedrijf (Oscar Karlsson) zijn initialen 'O.K.' op alle goedgekeurde modellen krijten.

    De door jouw beschreven gigagrutters kunnen eerdaags - als het zo doorgaat - die lettercombinatie voor hun lokale producenten mooi omdraaien: 'K.O.'

     
  • At 7 oktober 2009 om 23:13, Anonymous paulusfranciscus said…

    Marketeers moet je doodschieten. En dan nog even doormeten of ze écht dood zijn. En dan opknopen.

    Voor de zekerheid.

    Daarna kun je er altijd nog een keurmerkje op plakken: "écht dood".

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home