Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

01 oktober 2009

Keurmerken

Een deze week gepubliceerd onderzoek van Wageningen UR laat zien dat keurmerken nauwelijks een rol spelen bij aankopen. Slechts 3 à 4 procent heeft aandacht voor waarden als rechtvaardigheid, ambachtelijkheid en milieu- en diervriendelijkheid, aldus het rapport.

Waarop letten we dan wel? Dat is simpel: op de centen. Hoe goedkoper, hoe beter. Waarbij het meegenomen is als het gekochte voedsel ook nog wordt ervaren gezond, lekker en makkelijk klaar te maken is. Wat die "gezondheidsbeleving" betekent, weten we ook: dat is waar je dun van wordt--althans, waar de consument gelooft dun van te worden. Want de aanbevelingen van het voedingscentrum (200 gram groenten en 2 keer fruit per dag) worden op geen stukken na gehaald. IJsjes die gunstig scoren op de tussendoortjesvergelijker en snoeperijen met een Ik Kies Bewust logo daarentegen worden gretig aangeschaft.

Voor die overige keurmerken is het jammer maar helaas. Simon Lévelt kan dus zijn klanten net zo goed weer laten zien wat voor koffie ze kopen, in plaats van de hele verpakking af te plakken met zo ongeveer alle denkbare keurmerken. Lezeres Hannie, die mij hierop wees (dank!) vroeg zich bovendien af wat het verschil is tussen de geestdriftig beplakte "100% arabica. Gemalen koffie" en de wat minder enthousiast belabelde en (misschien daarom) 50 cent voordeliger "Gemalen koffie. 100% arabica". Misschien weten de marketeers het.

1 Comments:

  • At 3 oktober 2009 om 23:13, Anonymous Anoniem said…

    Ach, weet je, ik word helemaal gek van die z.g. "keurmerken". Als ik ze al zie begin ik er stante pede met een grote boog voorbij te lopen....als je alleen al de moeite neemt om de ingredienten/kleurstoffen/suikers/smaakmakers etc. te lezen , en weet wat een geld het kost om "een onzin-keurmerkje" te krijgen, dan snap je inmiddels toch echt wel dat dit slechts supermarkt-nonsens en verkoop-techniek is...

    Voor Fair-trade en Biologisch doe ik wat meer moeite, maar ook daarbij moet je tegenwoordig ongeveer een master-food-studie doen om te weten hoe de vork werkelijk in de steel zit...

    Voor goed voer betaal ik gaarne en met plezier wat meer, maar niet voor die nodeloze merkjes-onzin.
    Dat maakt me gillend gek....

    sanne

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home