Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 oktober 2009

Kamer neemt stelling tegen flessenwater

Ik stel me zo voor dat wie na een jaartje of twintig weggeweest te zijn weer in Nederland terugkeert, zou kunnen denken dat in die tijd diabetes hier epidemisch om zich heen heeft gegrepen. Vooral in de Randstad kun je nauwelijks ergens kijken zonder een trend-, schoonheids- of gezondheidsbewuste yup (m/v) te zien rondstruinen met een flesje water waaraan met grote frequentie wordt gesabbeld. Van dat water uit de supermarkt, wel te verstaan. Dat hele dure.

Ze vinden het zo te zien reuze interessant staan en ik kan er niets aan doen, maar ik moet er altijd om lachen. De kassa spekken van de producenten van merkenwatertjes terwijl het beste water van de wereld vrijwel overal in het land voor zo goed als niets te krijgen is: het komt gewoon uit de waterleiding. Wist u bijvoorbeeld dat de inhoud van een flesje Sourcy zonder bubbels geheel identiek is aan wat in Utrecht en omstreken uit de kraan komt? Vanuit de bron loopt bij wijze van spreken één buis naar het regionale waterleidingbedrijf en één buis naar Vrumona.

Zeulen met flesjes water uit de winkel is niet alleen onnodig, het is ook nog eens enorm slecht voor het milieu. De flesjes waarin het trendy H2O zit belasten het milieu vele malen meer dan de onverpakte inhoud doet. Al die flesjes worden bovendien per vrachtwagen vervoerd: nog eens milieubelasting. Het gekke is dat het vrijwel nooit lager opgeleiden zijn die je met zo'n flesje in de hand door de stad ziet stappen. Het zijn allemaal grachtengordelachtigen van wie je toch enig inzicht en engagement zou verwachten. Kennelijk zijn ook hier weer andere zaken belangrijker.

Hoe dan ook doet het me plezier dat ook de Tweede Kamer inmiddels vindt dat de malligheid lang genoeg heeft geduurd: als het aan ons parlement ligt, is op korte termijn bij geen enkele overheidsinstelling meer flesjeswater te koop. Wie daar dorst heeft, mag straks gewoon aan de kraan gaan hangen. Ik zou zeggen: meteen mee beginnen, en ook de kop even eronder. Dat frist op.

7 Comments:

  • At 5 oktober 2009 om 17:55, Anonymous © RJ said…

    Grappig, om m'n eigen vaststellingen maanden na dato weer in jouw schrijfsels tegen te komen... ;-)

    Ik zag dat je mijn stukje over hetzelfde onderwerp vandaag nog even hebt geraadpleegd. Heel goed! :-D

     
  • At 5 oktober 2009 om 18:39, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ja, dat was grappig. Ik had het geschreven en dacht "daar heb ik toch al eens iets over gelezen?". Dus ging ik kijken en vroeg me daarna af of ik een andere insteek moest kiezen. Dat vond ik na enig beraad niet. :-)

     
  • At 5 oktober 2009 om 19:08, Anonymous © RJ said…

    Geen zorgen GJ: ik zal je heus niet aanklagen wegens plagiaat (wat het trouwens ook niet was...).

    Ik vond het wel lollig dat ik je om 17.04 zag rondstruinen in mijn waterige artikeltje, en korte tijd later via RSS dezelfde verwijzing naar diabetes zag langskomen. Die was ook te goed om te laten liggen (zei hij zelfingenomen, hahaha!).

     
  • At 5 oktober 2009 om 19:14, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Natuurlijk niet. Het was een hommage! :-)

     
  • At 5 oktober 2009 om 20:50, Anonymous hannie said…

    Nu vullen gelukkig een hoop van die flesjeslurkers hun plastic flesje gewoon met kraanwater. Of met het het heerlijke gekoelde en ook nog (wellicht ovebodig) gefilterde kraanwater, dat de baas ons verstrekt. Tenminste de lurkers die ik ken.

    Het gaat ook wel vaak om het lurkflesje. Dat moet je gevuld met Utrechts (Belgisch, enz) kraanwater kopen, anders heb je geen lurkflesje. Op het werk prefeer ik zelf een goedgevormd waterglas. Buiten de deur red ik het wel even zonder slokjes. Wel heb graag een flesje water bij me tijdens wandelingen. Daarom koop ik wel eens een eenvoudig flesje(zonder lurkmechaniek). De Spa Rood flesjes zijn overigens wat duurzamer (omdat ze prik moeten verdragen) dan de blauwe variant (maar ze zijn wel erg rood).

    Als nu eens iemand kans ziet een uberhip duurzaam lurkflesje te ontwerpen, is dat denk ik al en hele stap vooruit.

    En als meer directeuren zo verstandig-gierig worden hun bedrijfslurkwater niet meer in tonnetjes aan te laten voeren maar gewoon een koel-zeefapparaat op de kraan laten zetten gaat het nog beter.

    Helemaal mooi zou het zijn als de AH-to-go enz. ook zo'n koelapparaat zou neerzetten, waar je dan voor pakweg een dubbeltje een refill voor je uberhippe lurkflesje kan tappen.

     
  • At 6 oktober 2009 om 09:04, Blogger Lindy said…

    Ik doe járen met een zo'n flesje. Lekker vullen onder de kraan. Hoezo slecht voor het milieu?

     
  • At 6 oktober 2009 om 18:08, Anonymous RozeMarijn said…

    In mijn flesje zit idd gewoon kraanwater. Flesje gaat pas bij slijtage weg, als dat geen recyclen is...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home