Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 oktober 2009

Is het erg, dokter?

Allereerst: als mijn eigen dokter zoveel tijd nodig had, ging ik schielijk op zoek naar een andere huisarts. Gelukkig heeft Dr. Oetker (weliswaar een echte doctor in tegenstelling tot bijvoorbeeld Dr. Van de Hoog) niets te vrezen van overlijdensstatistieken.

Het is alweer negen dagen geleden dat ik de nazaten van de goede Doctor August een--dacht ik--simpele vraag stelde over de opdruk van één van hun producten. Wat zijn dat, vanillevlokken? Helaas vond men de vraag in Amersfoort niet zo simpel. Ik had de hoop ooit nog iets te horen alweer geheel opgegeven, maar kijk nu: gisteren halverwege de middag kreeg ik toch antwoord van ene Nanda van de consumentenservice:

Beste heer Groothedde,
Hartelijk dank voor uw bericht over Grand Dessert Pudding Bourbon Vanille.
U vroeg ons wat precies vanille vlokken zijn. Vanillevlokken zijn vergelijkbaar met chocoladevlokken alleen zit er geen chocolade (cacao) in deze vlokken maar vanille aroma van echte bourbon vanille en gemalen vanillestokjes.
Wij vertrouwen erop uw vraag hiermee voldoende beantwoord te hebben en wensen u veel bakplezier.
Met vriendelijke groet,
Dr. Oetker Consumentenservice


Snapt u het nog? Ik heb Nanda per omgaande teruggemaild:

Dank voor uw antwoord, dat bij mij helaas vooral nieuwe vragen oproept.
Op uw product staat vermeld dat het is "bereid uit vanillevlokken". Uit uw antwoord nu maak ik op dat een juister opschrift zou zijn "bestaat uit vanillevlokken". De inhoud, te weten de vanillevlokken waaruit de koper de pudding maakt, is--zo begrijp ik nu van u--dan weer "bereid uit bourbon vanille en gemalen vanillestokjes".
Echte bourbonvanille of vanillestokjes (voor zo ver ik weet zijn dit twee namen voor hetzelfde) zijn bepaald geen alledaags ingrediënt. Veel populaire dessertproducten worden bereid met veel goedkoper en minder smakelijk kunstmatig vanille-aroma.
Kortom: waarom zo bescheiden? Vooral als die bescheidenheid ook nog eens onduidelijkheid schept!

Groet,
Gerrit Jan Groothedde

P.S. Dank voor uw wens. Maar bakken ga ik geloof ik met dit product maar niet doen.


Enfin, mocht u zich ooit afvragen wat vanillevlokken zijn: ze zijn vergelijkbaar met chocoladevlokken, maar dan zonder chocola. Vermoedelijk wil Oetker duidelijk maken dat niemand er chocola van kan maken.

2 Comments:

  • At 29 oktober 2009 om 21:31, Blogger Arden said…

    Een vermakelijk antwoord. Vooral het zinnetje vanille aroma van echte bourbon vanille en gemalen vanillestokjes vind ik wel apart. Als je "echte" vanille gebruikt heet het geen aroma maar extract (aroma is nl. kunstmatig)

     
  • At 16 juli 2011 om 12:56, Blogger Barbara said…

    Kortom, hoe verpak je Nep zodanig in teveel woorden dat het bijna niemand meer kan ontgaan *hoe* ernstig Nep het is.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home