Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

19 oktober 2009

Help! Wat is pezo?

Mail! Beste eetschrijver, help! Ik heb hier een uit Vlaanderen afkomstig recept voor een kipgerecht waarin mij wordt verteld dat de kip van binnen en van buiten moet worden gekruid met "pezo". Ik heb nog nooit van pezo gehoord, bij mijn supermarkt hebben ze het ook niet en internet brengt evenmin soelaas. Kunt u licht laten schijnen?

Gelukkig kan ik dat. Sterker, ik heb mij ook al eens vertwijfeld deze vraag gesteld, en dat was eind jaren '70 toen er nog geen internet was. Gelukkig woonde ik toen zelf in Vlaanderen en kon een van de lach bulderende beenhouwer--zeg maar slager--mij uit de brand helpen. Het is nog heel eenvoudig ook. Pezo is namelijk gewoon de afkorting voor peper en zout. Wanneer een Vlaming het over pezo heeft, bedoelt hij peper en zout naar smaak.

Naast pezo heb ik overigens nog andere varianten gezien. Zo heb ik "pezono" en "pezomus" gezien voor peper, zout en nootmuskaat, "pezocay" voor peper, zout en cayennepeper en "pezocu" voor peper, zout en currypoeder. Je moet het even weten.

Overigens is "kruiden" met pezo natuurlijk niet correct. Peper noch zout zijn kruiden. Peper is een specerij, zout is zelfs dat niet, maar gewoon een smaakgever. Zo heb ik tot slot nog even op alle slakken, juist, zout gelegd.





Lekker winkelen zonder zorgen - Gratis verzending en retour

8 Comments:

  • At 19 oktober 2009 om 19:56, Anonymous Ikke said…

    Eerder pezomus (muskaatnoot...) dan pezono.

     
  • At 25 oktober 2009 om 20:14, Anonymous Yvon said…

    Grappig dit! Gelukkig al jaren geleden dat ik snapte waar pezo voor staat, maar het voelde nogal lullig: 'oooh gewoon peper & zout'. Je hebt er wel een leuke draai aan gegeven (en aardige ook trouwens, want geeft de vraagsteller niet het idee een idioot te zijn - zoals ik me althans voelde toen).

     
  • At 22 januari 2011 om 09:22, Anonymous Anoniem said…

    belgie he? culinair hebben we nog een hoop te leren, dank je voor pezo

     
  • At 29 juli 2011 om 15:15, Blogger jostephan said…

    Bedankt voor de uitleg. Als 'domme' Nederlander wist ik ook niet waar peso voor stond. Maar nu kan ik mijn gevonden recept uitproberen

     
  • At 29 september 2011 om 15:24, Anonymous Anoniem said…

    Als Belgische kok kan ik vertellen dat pezo idd voor peper en zout staat.
    Het is zelfs een mengeling dat in vele Belgische keukens op voorhand gemaakt wordt en zo meteen gebruikt kan worden.
    De mengeling bestaat meestal uit de basis van 1kg.zout gemengd met 100gr. gemalen witte peper(muntok)(verhouding peper:zout = 1:10). Wel voorzichtig mengen,want de opstuivende peper kan tot niesbuien leiden :D

     
  • At 9 november 2011 om 01:20, Anonymous Anoniem said…

    Wel ik kan zeggen dat ik als Belg HIER ben komen zoeken wat pezo betekende... kende het dus ook niet ;o)

     
  • At 27 november 2011 om 00:11, Anonymous Anoniem said…

    wist ik ook niet,maar vond het wel grappig toen ik vertelde aan mijn dochter dat de mevrouw van de GB mij hielp zoeken naar PEZO in de winkel en het ook niet vond en niet kende,drie kreeg wel een lachbui want zij wist wel wat het was !monica

     
  • At 7 december 2012 om 15:41, Blogger Paul Wellemans said…

    Bedankt voor de uitleg pezo. Wist ook niet waar dat voor stond !

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home