Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

15 september 2009

Zonderdag met fruitfilet

Mail! Een oproep om in het vervolg de maandag tot vleesloze dag uit te roepen komt tot mij in een persbericht van Alpro Soya, fabrikant van imitatievlees uit soja. Andy McDonald (die ik nog van vroeger ken) laat op de site maandagvleesvrij.nl zien hoe je met de producten van dit merk smakelijke maaltijden kunt koken. Tenminste, dat wordt ons beloofd. Maar niets daarvan.

Meer dan een foto van het idool met een deprimerend steriel uitziend bordje in de hand krijgen we niet te zien. Die video's krijg je alleen als je je aanmeldt voor een maandelijkse spamronde receptenmail. Juist: mailadressen oogsten blijkt het doel. Ik zal wel paranoïde zijn, maar daar doe ik dus niet aan mee. Ook al omdat ik er weinig van verwacht, want ik vind Alpro Soya een ontzettend overbodig product dat alleen maar tot doel heeft een vleesloze maaltijd zo veel mogelijk op een maaltijd met vlees te laten lijken. Fantasieloos tot en met en natuurlijk bepaald niet het eerste dat je zou moeten willen als je echt gewoonten wilt veranderen. Ik eet minstens twee à drie dagen per week een vleesloze warme maaltijd, en die lijkt gelukkig voor geen meter op zo'n bordje gepaneerde droefenis met twee groentjes erbij.

In het persbericht wordt ook nog aandacht gevraagd voor het nieuwste product van Alpro Soya: de Fruitfilet Appel. Toetje en nepvlees in één, zeg maar. Kennelijk weet men bij Alpro nog niet dat koken met fruit echt ontzéttend last millennium is. Aan de andere kant is het misschien wel net het product waar deze generatie op zit te wachten, opgegroeid als ze is met ouders die elk riskant maaltijdbestanddeel plachten te verstoppen onder een berg appelmoes. De tijd zal het leren. Verwacht alleen niet van mij, lezer, dat ik voor u ga proeven. Ik heb mijn grenzen.

Die vleesloze maandag trok ook mijn aandacht. Ben ik nou gek of was aanvankelijk de donderdag genoemd als ideale vleesloze dag? Of was het de vrijdag? Die laatste alvast wel, want dat was in het katholieke zuiden en ook vaak daarbuiten de traditionele visdag. Hoe dan ook: hoe meer ik erover nadacht, hoe minder ik het wist. Een rondje googelen bracht duidelijkheid. In volgorde van populariteit:

"Vleesloze donderdag" 405 hits
"Vleesloze maandag" 186 hits
"Vleesloze vrijdag" 110 hits
"Vleesloze dinsdag" en "Vleesloze zondag" elk 4 hits
"Vleesloze zaterdag" 1 hit
"Vleesloze woensdag" 0 hits (maar daar komt nu natuurlijk verandering in)

Misschien toch eens onderling afstemmen? Of anders elke producent van vleesvervangers een eigen vleesloze dag? Kunnen ze via Google zien wiens marketing het succesvolst is. Bij "woensdag gehaktdag" (19.300 hits) komt voorlopig nog niemand in de buurt.

3 Comments:

  • At 15 september 2009 om 19:56, Blogger Dionne said…

    Hier wordt wekelijks ook 2-3 keer vleesloos gegeten en ik heb in al die jaren nog nooit één vleesvervangende-maar-wel-op-vlees-lijkende-substantie in wat voor vorm dan ook gebruikt bij al die maaltijden. Ook deze appel'troep' laat ik graag aan mij voorbij gaan. Ik begrijp wel dat je dit niet gaat testen.

     
  • At 15 september 2009 om 20:03, Blogger Anja said…

    Gerrit Jan,

    Wij hebben hier gewoon lekker vega-vrijdag. Niks geen moeite mee... plus 't ligt lekkerder in de mond en de katholieken kunnen zich er ook in vinden.

     
  • At 16 september 2009 om 20:55, Anonymous hannie said…

    Hier hebben we 7 vleesloze dagen per week en 0-2 visdagen. Ik zal niet zeggen dat er nooit iets van nepvlees op tafel komt, maar dat is echt zelden. Als je haast hebt, is het wel eens gemakkelijk. Falaffelballetjes met rauwkost en saus in een broodje bijvoorbeeld of ook wel eens een rond ding. Niet die meuk van Valess, want die is niet te eten. Wel geregeld seitan en tofu in allerlei gerechten. Alpro heeft toch ook tofu? Daar is niks mis mee (al koop ik meestalbio)
    Het oorspronkelijke plan was toch donderdag-zonderdag? Dat lijkt me nog steeds de meest aamsprekende leuze.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home