Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

25 september 2009

Uitgebakkerd

Sonja Bakker, door 's lands populaire media uitgeroepen tot nationale dieetgoeroe, heeft van de ene op de andere dag haar buitengewoon lucratieve dieetbusiness aan de wilgen gehangen. Dat staat tenminste sinds eerder vanmiddag te lezen op haar website. Een reden wordt (nog) niet gegeven.

Laat ik voorop stellen dat ik het niet erg vind. Sonja's diëtistische ge-orakel was naar mijn mening allereerst goed voor de voedingsgiganten (vooral Unilever was ongetwijfeld erg blij met haar), omdat zij bij voorkeur industriële producten voorschreef. Zo werd er bij haar onveranderlijk gebakken met Bak & Braad, een vies vetje dat niet alleen minder vitaminen, maar ook nog eens aanzienlijk méér calorieën bevat dan boter, nog met transvetten bovendien. En wie herinnert zich niet hoe op zeker moment de eierkoeken in alle supermarkten uitverkocht waren nadat La Bakker deze snack met al zijn loze calorieën als "verantwoord tussendoortje" had gesanctioneerd?

Hoe dan ook: de commentaarpagina's staan open voor de speculaties, in elk geval tot morgenvroeg. Sonja blijkt namelijk, hoewel de medewerkers van haar bedrijf pas vanmorgen op de hoogte zijn gebracht van het feit dat ze (grotendeels stante pede) mochten opstappen, haar "emotionele verhaal" (sic!) alvast maar wel aan De Telegraaf te hebben verkocht, die er al morgen mee uitpakt.

Waarom denkt ú dat Sonja stopt? Ga uw gang!

8 Comments:

  • At 25 september 2009 om 17:07, Anonymous Anoniem said…

    Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat Sonja binnen een jaar haar dieet-activiteiten weer oppakt, maar dan met een andere partner, bijvoorbeeld een fitnesszalenketen. Voordeel is dan wél weer dat afvallen volgens de Bakker-methode een stuk gezonder wordt, omdat beweging (naar mijn bescheiden mening) een onmisbaar onderdeel is van afvalpogingen.

    Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat mevrouw Bakker haar "goede" naam (althans in niet-foodie-kringen zomaar weggooit.

    Ik ben bang dat ik Sonja wel moet nageven dat ze veel ongezond(er) levende mensen heeft laten nadenken over gezonder eten, zij het dan niet op de manier zoals ik er over denk.

     
  • At 25 september 2009 om 19:08, Anonymous Flavourites said…

    Ehhhh... ze is 20 kilo aangekomen?

     
  • At 25 september 2009 om 21:58, Anonymous Robin said…

    Haar ex wil gewoon de helft van haar bedrijf, dus doekt ze de boel op. Dan kan ze er een streep onder trekken, helft afgeven en opnieuw beginnen. Daarnaast is ze denk ik gewoon half overspannen en kan ze 't allemaal niet meer aan.

    En last but not least: Bakkeren is uit en komt denk ik nooit meer in. Cashen is gewoon 't verstandigste wat ze nu kan doen.

     
  • At 26 september 2009 om 09:01, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Robin heeft gelijk denk ik. Een van haar boeken ligt trouwens reeds in de ramsj dus dan weet je het wel: we zijn godzijdank uitgebakkerd!

     
  • At 26 september 2009 om 12:31, Anonymous Yvon said…

    Nou Robin en Tanja... vrees dat nog lang niet iedereen uitgebakkerd is, o.a. mijn ouders zijn er (weer) een tijd mee bezig.

    Kan helaas geen zinnig woord zeggen over waarom stoppen, wist ook niet dat la Bakker in scheiding ligt.

     
  • At 26 september 2009 om 21:15, Anonymous Marèse said…

    Ik vind het erg om te zeggen, maar wat een goed nieuws! Die trend van één mager belegd crackertje voor het ontbijt vond ik nu niet bepaald gezond. Mensen krijgen door dat een normaal eetpatroon en genoeg bewegen toch echt het beste dieet blijft.
    Hopelijk verdwijnt haar glossy dan ook uit de schappen.
    Opgeruimd staat netjes!

     
  • At 27 september 2009 om 12:29, OpenID keesvi said…

    Een snel succes gevolgd door een even snelle afgang, net als haar dieet, dat op de langere duur ook niet beklijft.

    Lichaamsbeweging heb je nodig om gezond te blijven maar afvallen en op gewicht blijven doe je vooral door je voedingsgewoontes blijvend te veranderen. Dat lukt niet met fabrieksliflafjes, waardoor je de godganse dag honger houdt.

    Nee, ik ben ook niet rouwig over de afgang van la Bakker. Ik ben er ook niet bang voor nieuwe hypes. Velen blijven nu eenmaal in wonderen geloven.

     
  • At 29 september 2009 om 19:20, Anonymous TafelDertien said…

    Ze stopt natuurlijk vanwege jouw kritieken. Nu maar hopen dat dat navolging gaat krijgen!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home