Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

17 september 2009

Overgekookt

Er was eens een Brits kookprogramma dat Masterchef heette. Daarin gingen hobbykoks aan de slag om te kijken of ze uit het goede hout waren gesneden om in een professionele keuken te werken. Het was een grote hit en daarom zal de licentie ook knap prijzig zijn geweest. En zo, stel ik me voor, kwam RTL5 op het idee zelf een format te bedenken.

Het formaat wijkt af, maar het principe is in feite gelijk. In Over de Kook gaat een team van vijf hobbykoks een week lang aan het werk in een professionele restaurantkeuken, waar onder leiding van topkok Robert Kranenborg een vast menu van vier gangen worden gekookt voor (€ 17,50) betalende klanten. Elk van de deelnemers kookt één avond een voorgerecht, één avond een tussengerecht, één avond een hoofdgerecht en één avond een nagerecht benevens één avond gastheerschap. De klanten en Kranenborg geven cijfers. In potentie heel aardig. Grappig detail: ik ben ook nog gepolst voor deelname. Dat ging (terecht) niet door toen bleek dat ik al ervaring had in een professionele keuken.

Nu is een amateur niet noodzakelijk amateuristisch. Ik ken hobbykoks die tot fantastische hoogstandjes in staat zijn. Maar, zo blijkt na het bekijken van twee afleveringen, die hobbykoks hebben zich niet aangemeld voor Over de Kook. In plaats daarvan zagen we afgelopen maandag een bord risotto serveren dat je kon omkeren zonder dat er iets uit viel--ik verzin dit niet--en werden de hoogste cijfers gehaald voor een toetje dat bestond uit aardbeien die waren gemarineerd in balsamico waarover wat mascarpone was geschept waarin dan een takje munt was gestoken (onbetaalbaar commentaar van Kranenborg: "De munt is mooi groen") en voor een kwartet antipasti dat een middelmatige hobbykok in tien minuten bedenkt. De wow-factor is in elk geval wat mij betreft geheel afwezig. Dit heeft de allure van noodoplossingen die je serveert wanneer er iets met je oorspronkelijke plannen mis is gegaan.

Er zijn beslist betere hobbykoks in Nederland. Maar die hadden kennelijk geen belangstelling zodat RTL5 roeit met de riemen die het heeft. Jammer. Ik ben in elk geval alweer afgehaakt. Binnenkort is er gelukkig op de BBC weer een nieuwe serie Masterchef.

4 Comments:

  • At 17 september 2009 om 19:03, Anonymous Anoniem said…

    Masterchef is deze week weer begonnen, maar dan met professionele koks.
    Vind Kranenborg trouwens erg grappig met zijn droge opmerkingen

     
  • At 17 september 2009 om 19:12, Blogger Dionne said…

    Masterchef kijk ik graag, ook nu de serie met de profs. Het RTL-aftreksel heeft me in het geheel niet kunnen bekoren. Dus vanavond 21.15 uur stem ik weer af op BBC 2. Jammer dat de ondertiteling het hier al maanden niet doet op de BBC, maar nog steeds zie ik het graag!

     
  • At 17 september 2009 om 22:56, Anonymous Nell Nijssen said…

    het is helemaal niks met die kookprogramma's in Nederland: slechte koks, warrige opnamen en het gaat alleen maar om de ego's.
    Geef mij maar de BBC: Masterchef, Rick Stein, dan gaat het tenminste echt over koken en food

     
  • At 20 september 2009 om 12:01, Anonymous Joris Vechter said…

    Het allerleukste van Over de Kook is de liefde in de ogen van Kranenborg als iemand iets goeds doet. Niet eens goeds, maar zich verbetert. Maakt mij het uit of een kandidaat een ei kan bakken, als hij straalt over iemand met een gedeelde passie.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home