Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 september 2009

... nou ja, misschien een pastasalade

Zoals Robin zei op mijn stukje van eergisteren (ik ben onregelmatig deze week, eetlezer, maar er komt van alles tussen), maken veel mannen graag een uitzondering voor salades op basis van zetmeel in plaats van groenten. Aardappelsalades maar ook pastasalades, dat wil de stoere volkshelft nog wel. Liefst met mayonaise, want dan lijkt het op friet.

Nu is er niets mis met een goede aardappel- of pastasalade, al zijn er puristen die van het laatste gruwen. Zelf heb ik daar niet zo'n last van, dus ik mag op tijd en stond graag een goede pastasalade maken. Eergisteren bijvoorbeeld, toen het schitterend weer was en wij er na een dag hard werken nog even met ons bootje op uit wilden. Dan moet er wat mij betreft altijd een picknickmand gevuld met spijs en drank mee.

Het toeval wilde dat ik afgelopen zaterdag aan de groentenkraam op de markt zowaar knoeperds van zomertruffels had zien liggen. Die hebben niet zoveel smaak als wintertruffel, maar als je er flink wat van gebruikt, kom je toch een heel eind met die smaak. Voor de prijs hoefde ik het alvast niet te laten: een exemplaar ter grootte van een golfbal mocht mee voor € 5,40. Zaterdag had ik er al een risotto mee gemaakt, vergezeld van cantharellen waarvoor het momenteel hoogseizoen is. Dat kostte me de helft van de truffel.

Met de andere helft ging ik al improviserend aan de slag. Toevallig had ik eerder vorige week bij een Italiaanse winkel een potje truffelmayonaise gekocht--en zo nee, dan had ik die even zelf gemaakt. Vet neemt smaken goed op, dus met een uurtje of twee staan was een basisrecept voor mayonaise met wat geraspte truffel erdoor even goed geweest. Het resultaat was een feest van aardse smaken, heerlijk voor zo'n korte nazomeravond op het water als de ergste hitte na zonsondergang alweer snel wegtrekt.

Voelt u het al komen? Een recept! Ja, dat was echt alweer een hele tijd geleden.

Pastasalade met truffel en geroosterde wortel

Nodig voor 2 personen:

- 200 g korte pasta, bijvoorbeeld penne
- 15 à 20 g zomertruffel
- 2 winterwortelen
- 40 g parmezaan
- 1 eetlepel truffelmayonaise, eventueel zelfgemaakt met nog eens 5 g truffel
- goede olijfolie, zout

Verwarm de oven voor op 150 graden. Schil de winterwortelen en snijd ze in blokjes van 1 à 1,5 cm (niet al te regelmatig zodat het gerecht er wat rustiek uitziet). Verspreid de stukjes in een vuurvaste schaal en sprenkel er wat olie over. Zet ze in de oven en laat ze daar een uur lang roosteren. Eventueel kunt u onderweg een keer of twee omscheppen om te voorkomen dat ze aan de bovenkant uitdrogen. Laat vervolgens afkoelen tot kamertemperatuur.

Kook de pasta al dente en laat uitlekken in een vergiet. Doe over in een schaal en laat daarin afkoelen tot kamertemperatuur. Af en toe omscheppen om plakken te voorkomen; eventueel een klein beetje olijfolie door de pasta scheppen.

Als alles is afgekoeld (niet eerder, want de kaas mag geen draden gaan trekken), schep dan de wortelen door de pasta. Rasp de kaas erover, gevolgd door een ruimhartige hoeveelheid truffel (eveneens met de rasp en niet met het schaafje: dat komt de smaak echt ten goede). Roer de truffelmayonaise door de salade en rasp of schaaf er nog wat truffel overheen voor het mooi. Drink hier een sauvignon blanc uit de betere prijsklasse bij.

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home