Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

02 september 2009

Broodje ongezond?

Vanmiddag hoorde ik het maar weer eens iemand zeggen: "een broodje gezond is helemaal niet gezond, want er zit kaas op". Zucht. Kaas heet dus al ronduit ongezond in deze tijden van vetfoob paniekvoetbal. Terwijl het zo'n dertig jaar geleden nog in de schijf van vijf stond, en moeders hun kinderen maanden: "eerst een boterham met kaas, dan pas een boterham met zoet".

Even iets om bij stil te staan. Wat zou er nou "gezonder" wezen: een broodje met ham en kaas, of een broodje met ham, kaas, sla, tomaten en komkommer? Ik weet het wel.

4 Comments:

  • At 2 september 2009 om 18:01, Anonymous © RJ said…

    Met vet heeft het niets van doen: dat maak jij ervan...

    Probeer nu eens even mijn ongeschoolde logica (ik ben geen bioloog) te volgen:

    De mens is het enige zoogdier dat na zijn zoogtijd doorgaat met het nuttigen van zuivelproducten.

    En het merkwaardige is bovendien: óók nog afkomstig van àndere zoogdieren (runderen, schapen, geiten).

    Dat kàn niet gezond zijn... heb ik altijd gemeend.

    Nu schijnt het - zo las ik vandeweek in Trouw - dat met name Noord-west Europese volkeren (waaronder de Nederlanders) een speciaal gen hebben dat ons beschermt tegen lactose.

    Evengoed zijn veel mensen (ook in onze contreien) lactose-intolerant. Die missen kennelijk dat bijzondere gen.

    Driekwart van de wereldbevolking hoef je - ná het vijfde levensjaar - helemáál niet meer aan te komen met zuivel.

    Deze argumenten bij elkaar opgeteld blijf ik bij mijn standpunt - we hadden het er eerder over - dat een 'broodje gezond' niet gezond is als er kaas op zit.

    Overigens eet ik ze wel omdat ik ze toevallig lekker vind.

    'k Ben trouwens benieuwd van wie je die mening vanmiddag hoorde... Eén van mijn lezers? ;-)

     
  • At 2 september 2009 om 19:14, Blogger PaulO said…

    Ik wordt er onderhand wel een beetje moe van: volgens de milieumafia en gezondheidsgoeroe's zouden we bij het kopen van een broodje gezond moeten letten of het wel weer oerbrood is, of er roomboter wordt gebruikt of juist plantaardig smeersel, of de komkommer onbespoten is, hoeveel km de tomaten gevlogen hebben. Onderhand zou je bij je snelle aankoop een bijsluiter van A4-formaat moeten lezen om de productie-omstandigheden en ~samenstelling na te lezen, daarnaast nog een parate kennis van alle E-nummers etc moeten bezitten.
    Jeez man, ik heb lekkere trek en wil gewoon een broodje kaas zonder moeilijk te doen ...

     
  • At 2 september 2009 om 20:08, Anonymous Jetty said…

    @RJ De mens is tevens het enige zoogdier dat granen platslaat en in een oven bakt.

     
  • At 3 september 2009 om 13:22, Anonymous Jurgen said…

    RJ, In kaas zit vrijwel geen lactose.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home