Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 augustus 2009

Weggooien is zonde (2)

Dit wordt link. Je weet immers nooit hoeveel familie en vrienden er meelezen, en een aantal van hen ga ik nu voor het hoofd stoten, weliswaar zonder ze te noemen. Bovendien riskeer ik de komende tijd de nodige goede flessen wijn door de neus geboord te krijgen. Maar ik steek mijn nek uit en wijd een woordje aan de goedbedoelde flessen wijn die zo nu en dan voor me worden meegenomen bij bezoek aan mijn dis.

Ik heb een wijnrekje waar die goedbedoelde flessen in worden gelegd. Dat doe ik tegen beter weten in: die wijn wordt toch nooit opengetrokken laat staan opgedronken. Eens in de zoveel tijd kijk ik welke wijn echt gegarandeerd te oud is om zelfs nog theoretische kansen op drinkbaarheid te bieden, en die gaat dan door de gootsteen. 't Schijnt trouwens goed te zijn voor je afvoer, zij het niet zo goed als koffieprut. Helaas drink ik op advies van mijn arts bijna geen koffie. Ik dwaal af.

Vandaag sprak ik een kennis (ook zijn naam zal ik niet noemen) die het anders doet. Hij neemt die goedbedoelde flessen ongeopend mee naar de glasbak. Niet om ze erin te gooien, maar om ze er bovenop te zetten. Meestal gaat hij een uurtje of zo later nog even kijken, en die flessen zijn dan altijd weg.

Elitair? Misschien wel. Maar het heeft natuurlijk weinig zin te ontkennen dat er daarbuiten tal van mensen rondlopen die het verschil tussen een goede en een goedbedoelde wijn toch niet proeven, in elk geval niet in storende mate. Bovendien is zo'n actie ludiek; ik moest er in elk geval hartelijk om lachen. Misschien ga ik het ook maar eens proberen. Maar dan wel met wijn van goed(bedoelend)e gevers die niet in de buurt wonen.

7 Comments:

  • At 13 augustus 2009 om 13:51, Anonymous Anoniem said…

    En u woonde waar ook weer precies?

     
  • At 13 augustus 2009 om 14:28, Blogger Marnix said…

    Met kadowijn die je niet durft op te drinken kan je toch prima vlees stoven en dergelijke?
    Persoonlijk heb ik ook helemaal geen problemen met het drinken van tafelwijn door de week, maar het kunnen natuurlijk mijn calvinistische hollandse roots zijn die mij op dat dwaalpad brengen. In dat geval: respect voor de verlichting van de Eetschrijver.

     
  • At 13 augustus 2009 om 16:56, Anonymous Joris Vechter said…

    En als je nou aan het etiket niet kan zien wat je de wijn waard vindt, ga je 'm dan googlen? Om 'm bij welk bedrag dan alsnog weg te brengen?

    En als je ergens op wederbezoek bent, en de mensen van een fles schenken dezelfde wijn, drink je die dan op?

    En als je kennissen nou niet alleen bij jou, maar ook bij je weblog op visite gaan?

    Of durf je het de mensen niet te zeggen, en hoop je dat ze de hint snappen?

     
  • At 13 augustus 2009 om 17:34, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    @ Anoniem: helaas. Maar wie weet wordt het een trend? Watch your local glasbak.

    @ Marnix: met wijn die je voor geen goud zou drinken, moet je dus zeker ook niet gaan koken. Zie mijn stukje "Kookwijn".

    @ Joris: het gaat mij niet om de prijs. Er is prima wijn voor weinig geld en slechte wijn voor meer. Een wijn die ik niet ken, zal ik altijd proeven.

    Ben ik ergens op wederbezoek, dan drink ik absoluut wat mij geschonken wordt. Ik zal er heus niks van krijgen. Als het mij gevraagd wordt, geef ik wel tips over wijnkeuze.

    Wie bij mij komt eten, kent mij en mijn excentriciteit. Als ze dus hier lezen, zullen ze minzaam glimlachen en zeggen "echt weer iets voor hem". Geen probleem mee. Over het algemeen heb ik er trouwens totaal geen moeite mee wie dan ook wat dan ook te zeggen. Maar waarom zou je mensen nodeloos voor het hoofd stoten?

     
  • At 14 augustus 2009 om 01:10, Anonymous Anoniem said…

    Lol!
    Ik snap dit helemaal niet.... het klinkt als verjaardagsfeestjes van toen je nog 19 was of zo....waarop een groot deel van de gasten iets meebracht waar je geen enkele behoefte aan had/dat niet was te drinken....

    Maar die leeftijd en periode ben je toch al lang voorbij??

    En je bent toch inmiddels vast ook volwassen genoeg om je vrienden/kennissen die je uitnodigt gewoon duidelijk te laten weten waar je WEL prijs op stelt en waarop niet als ze behalve de eer/vreugde van hun aanwezigheid nog iets extra's willen meebrengen?? Zodat ze niet een wijntje of wat dan ook meebrengen dat jij bij het afval hoeft te zetten???

    Sorry hoor, maar als jij dat nog steeds niet duidelijk kunt aangeven aan je genodigden, dan twijfel ik meer aan jou dan aan de mensen die je bezoeken/mee-eten...

    Groetjes en geniet!!

    Sanne

     
  • At 14 augustus 2009 om 01:12, Anonymous Anoniem said…

    Lol!
    Ik snap dit helemaal niet.... het klinkt als verjaardagsfeestjes van toen je nog 19 was of zo....waarop een groot deel van de gasten iets meebracht waar je geen enkele behoefte aan had/dat niet was te drinken....

    Maar die leeftijd en periode ben je toch al lang voorbij??

    En je bent toch inmiddels vast ook volwassen genoeg om de vrienden/kennissen die je uitnodigt gewoon duidelijk te laten weten waar je WEL prijs op stelt en waarop niet als ze behalve de eer/vreugde van hun aanwezigheid nog iets extra's willen meebrengen?? Zodat ze niet een wijntje of wat dan ook meebrengen dat jij bij het afval hoeft te zetten???

    Sorry hoor, maar als jij dat nog steeds niet duidelijk kunt aangeven aan je genodigden, dan twijfel ik meer aan jou dan aan de mensen die je bezoeken/mee-eten...

    Groetjes en geniet!!

    Sanne

     
  • At 14 augustus 2009 om 01:18, Anonymous Anoniem said…

    Sorry,

    dat bovenstaand bericht hier nu 3 x verschijnt........

    Dat was natuurlijk helemaal niet m'n bedoeling...raar foutje mijnerzijds waarschijnlijk, na een veel te lanege werkdag...

    Nogmaals excuses daarvoor...

    Sanne

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home