Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 augustus 2009

Ontluikend bewustzijn

Soms gebeuren dingen héél stilletjes, zoals ene O.B.B. te R. placht te zeggen. Communicatie is namelijk een lastig vak. Wat je de ene dag luid van de daken roept, kan even later ineens totaal fout zijn. Dat geldt vooral als het gaat om voeding, iets waar we nog altijd lang niet alles van weten en begrijpen. Wat gisteren gezond heette, kan vandaag ineens af te raden zijn en omgekeerd. Neem pindakaas, en dan natuurlijk dé pindakaas.

Calvé heeft altijd in zijn reclame gesuggereerd ("boordevol met bouwstoffen") dat pindakaas goed voor ons is. Wat mij betreft is dat--met het voorbehoud dat vooral het voedingspatroon als geheel gezond moet zijn--helemaal niet zo onterecht. Pindakaas bestaat namelijk grotendeels uit goede plantaardige bestanddelen met de nodige vezels, vitaminen en andere bouwstoffen en zonder allerlei kunstmatige toevoegingen. Dat zouden meer fabrikanten van spul in potjes moeten doen, zeg ik dan.

Maar een jaar of twee geleden was Calvé pindakaas kennelijk ineens niet goed meer. Er verscheen een light-variant op de markt waar een deel van de natuurlijke vetten in het product uit was gehaald. Er was ook iets bij gekomen: suikerstroop. 25% minder vet!, juichte het etiket. Over die enorme kwak suikerstroop uiteraard geen woord, behalve in de kleine lettertjes.

De stichting Ik Kies Bewust vond dat kennelijk allemaal prachtig, want nadat Calvé nog iets méér vet uit zijn product had gehaald en de suikerstroop had vervangen door maltodextrine (ook een geraffineerde suiker dus), mocht het Ik Kies Bewust-logo op het etiket. Dat hadden ze dan toch maar mooi voor elkaar.

Maar vandaag is alles anders, weliswaar zonder dat er veel veranderd is. In het reclamespotje van Calvé (met het smerende voetballertje) zie je ineens dat ook de klassieke variant nu een IKB-logo voert. Verbijsterend. Ik heb meteen even de pot pindakaas te voorschijn gehaald die ik in 2007 had gekocht om een debat mee te illustreren (THT 24-02-08, maar wie wat bewaart heeft wat) en heb die vergeleken met de pindakaas die momenteel door Calvé wordt verkocht. Dat is een interessante exercitie:

Ziet u het? De pindakaas uit 2007 bevatte weliswaar marginaal meer koolhydraten en verzadigd vet, maar ook minder calorieën, meer eiwitten, meer meervoudig onverzadigd vet, meer voedingsvezel en meer vitaminen (en vooral ook flink wat meer pinda's: 93% tegenover slechts 85% nu) dan die uit 2009. En toch voerde die van 2007 géén IKB-logo en die van 2009 wel. Terwijl de criteria voor het mogen voeren van zo'n labeltje niet drastisch veranderd zijn.

Weet u wat ik denk? Dat die klassieke pindakaas altijd al zo'n logo had mogen voeren, maar dat Calvé (= Unilever) dat om strategische redenen achterwege liet. Ze hadden immers een light-variant waar ze veel van verwachtten. En nu die hoge verwachtingen niet zijn uitgekomen, gooien ze het dan maar weer over een andere boeg.

Gezond eten is belangrijk. Maar laten we de voorlichting daarover alsjeblieft niet overlaten aan de voedingsindustrie. Die belatafelen de boel waar je bij staat.

4 Comments:

  • At 18 augustus 2009 om 22:48, Blogger Kimball said…

    In 't recept van Sandor kan men gerust de pindakaas weglaten.
    De smaak verbetert.
    'N prachtige bijdrage: http://www.cheffen.nl/2009/01/pinda_pindasaus_en_pindakaas.php

     
  • At 19 augustus 2009 om 02:56, Anonymous Anoniem said…

    Eetschrijver/JG....helemaal eens met je verhaal!!
    Een jaartje terug werd mij een "proefhapje" aangeboden met de "vernieuwde" pindakas van Calve, dat dan nu een keurmerkje had verdiend...(minder "vet" etc.)

    Proeven...niet erg lekker vond ik het, beetje droog en stroperig, geef mij maar de oude, voor die paar keer per jaar dat ik het eet....

    Maar....als je de ingredienten bestudeerd (en dat doe ik altijd, ook midden tussen de schappen)dan zie je dus dat je regelrecht belazerd wordt....beetje minder van dit, en vooral beetje meer van dat (koolhydraten)maar vooral: ze vermelden de ingredienten en calorien op de oude en nieuwe potjes in andere eenheden!!!!
    Daardoor LIJKT het alsof de nieuwe variant "gezonder" is, maar als je het omrekent blijkt de nieuwe variant nog veel meer nutteloos/ongezond calorie-rijk dan de oude te zijn!!!!
    Ze maken dus handig misbruik van het feit dat de meeste 40-minners niet meer kunnen hoofdrekenen, of niet geinteresserd zijn in het uitrekenen en zich domweg laten belazeren!!!

    Een regering die zich nog steeds tegenstrijdig rijk verdient aan accijnzen op ongezond roken en alcohol, (ik drink graag af en toe een mooi wijntje) maar tegelijkertijd dit soort dagelijkse misleidig binnen onze voedsel-industrie ongestoord tolereert en laat floreren??
    Baaahh!!

    sanne

     
  • At 19 augustus 2009 om 14:18, Anonymous Anoniem said…

    Erg leuk om te lezen (dank zij Sargasso-link). Een ander pindakaas issue vind ik de goedkope pindakaas. "Vroeger" (= anno ?) was de goedkope pindakaas. Volgens mij gewoon bijna 100% pinda's. De reden van de lage prijs was denk ik alleen maar, dat de fabriek er vrijwel niets voor hoefde te doen dan pinda's malen en potten vullen. De olie kwam er na ene tijd op drijven - dus geen emulgatoren en dergelijke. Nu vind je die nergens meer. Nu is de goedkope pindakaas goedkoop omdat er maar 25% pinda's in zit en verder een hoop troep.

     
  • At 28 maart 2013 om 17:15, Blogger Daniël Niks - Personal Trainer - HIT PT - www.hitpt.nl said…

    "De stichting Ik Kies Bewust vond dat kennelijk allemaal prachtig, want nadat Calvé nog iets méér vet uit zijn product had gehaald en de suikerstroop had vervangen door maltodextrine (ook een geraffineerde suiker dus), mocht het Ik Kies Bewust-logo op het etiket."

    Die stichting Ik Kies Bewust heeft dan ook geen flauw benul van wat voor adviezen het geeft. Zij baseert de eisen op (inter)nationale voedingsadviezen, schrijven zij op hun website.

    Deze (inter)nationale voedingsadviezen hebben de afgelopen 30 jaar de problemen alleen maar erger gemaakt. Het aantal hartpatienten is niet gedaald sinds verzadigde vetten worden vermeden uit voeding, maar juist gestegen. De overgewicht problematiek is ook alleen maar toegenomen. Het vervangen van verzadigde vetten door suikers is een stap in de verkeerde richting geweest.

    Pindakaas vind ik altijd heerlijk overigens.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home