Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 augustus 2009

Je doet het zelf ook!

Slechts één op de 900 bezoekers hier laat ooit een commentaar achter. Die commentaren neem ik ook heel serieus, al reageer ik niet altijd terug. Maar ik ben me ervan bewust dat alles waar één persoon zich aan zegt te storen, misschien wel 900 lezers wegjaagt. Nee, dat wil je niet.

Van de week kreeg ik, weliswaar van één en dezelfde persoon, twee commentaren op mijn gefulmineer aan het adres van de antivetmafia en de magermaniakken. Robin klaagde: Boven je bericht staat 'Afvallen met CrystalClear Ondersteun Afvallen met caloriearme Frisdranken van Crystal Clear!' en Boven dit bericht staat: 'Wil je een platte buik? Doe minder buikspieroefeningen als je opnieuw een platte buik wil'. Dus tsja, wat wil je nou? Volgens mij hoor je er helemaal bij, bij de lulverkopers.

Tja, dat moet ik dus aan een enkeling toch even uitleggen. Al wie zich hieraan stoort, stel u gerust. Ik werp elke penishandel ver van mij. Ik schrijf die dingen niet zelf. Dat heet "reclame".

Reclame is in media een veel voorkomend verschijnsel, en in zekere zin een noodzakelijk kwaad. Serieuze media regelen het goed met de reclame: de redactie heeft geen invloed op de reclame, de reclame niet op de redactie. Zo gaat het ook hier. De reclame helpt een deel van mijn kosten te betalen, al kan het lang niet uit.

Het is daarnaast overigens ook wel een ontzettend goede grap. Voor de enkeling die niet mee is, leg ik 'm even uit. Dit namelijk: ik laat weinig gelegenheden voorbijgaan om af te geven op de vermageringsmafia. Dat zorgt ervoor dat woorden als "calorieën", "afvallen" en "vetarm", om er maar een paar te noemen, hier frequent vallen.

De "slimme" software van Google laat zich daardoor in de luren leggen en plaatst advertenties die bij die thematiek "aansluiten". Eigenlijk is dat dus heel domme software. Want behoudens een enkeling die hier per ongeluk belandt, zijn mijn lezers allesbehalve geobsedeerd door een platte buik of geïnteresseerd in Ondersteund Afvallen met KristalKlier.

Het nadeel is dat er dan weer héél weinig op die advertenties geklikt wordt, wat de inkomsten niet bevordert. Ik snij mezelf met mijn kritische houding dus flink in de vingers en zou veel beter ook een vermageringssite kunnen beginnen waar Becel en McDonalds dan op kunnen adverteren. Dat loopt tenminste een beetje binnen.

Maar ontzettend lachen is het wel. Toch?

12 Comments:

  • At 24 augustus 2009 om 18:59, Anonymous Robin said…

    Echt bizar dat je het ontzettend grappig vindt. Je maakt reclame voor en verdient geld aan oplichters. Zet er meteen ook wat reclame voor 06-nummers en pornosites bij. Levert vast meer op. Hilarisch.

    Sorry, maar "je hebt principes of je hebt principes". Jij zet de jouwe overboord voor een paar centen, want veel levert het niet eens op, zeg je. Ik vind dat onbegrijpelijk voor iemand die zo hoog van de toren blaast.

     
  • At 24 augustus 2009 om 19:34, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Robin, ik zet helemaal niets waar dan ook bij. Dat is het principe nou juist. Ik bemoei me niet met de reclame, de reclame bemoeit zich niet met mij. Principes overboord zetten? Ik vind het geweldig dat deze bedrijven meebetalen aan mijn vernietigende kritiek. Al is het maar een paar centen. C'mon, cheer up!

     
  • At 24 augustus 2009 om 21:07, Anonymous Anoniem said…

    Die reclames waren me eigenlijk nog nooit echt opgevallen, maar nu je er zelf over begonnen bent, heb ik ze eens aangeklikt. Wat een advertenties, hoe verzinnen ze het. Misschien moet je ze eens inhoudelijk becommentariëren, levert je ook weer wat extra klikken op. Ik heb me in ieder geval wederom kostelijk vermaakt met je stukje en zal de advertenties nu extra in de gaten houden en aanklikken uiteraard.

    Mare

     
  • At 24 augustus 2009 om 21:39, Anonymous © RJ said…

    Tip voor Robin: als je een Firefox-bladeraar bent en je ergert aan die reclame-uitingen, installeer dan de AdBlock Plus extensie. Die maakt gegarandeerd een einde aan die 'buikjes' en al wat daar zoal onder bungelt... ;-)

    Overigens ben ik van mening dat Gerrit Jan bepaald niet 'hoog van de toren blaast'. Blog-snobisme (de term is van Tanja) kan hem volgens mij niet worden verweten.

    Sterker nog, ik vind hem - samen met Wouter Klootwijk - één van de meest scherpzinnige eetschrijvers die ons land rijk is: een in ironie ondergedompeld toetsenbord waaruit hij bij voortduring stukjes klopt die doorgaans feilloos de vinger op de zere plek leggen. (Alleen met die muesli mepte hij wat mij betreft het plankje mis, al zou het best zo kunnen zijn dat hij dat fabrieksgoedje oprecht lekker vond...)

     
  • At 24 augustus 2009 om 23:35, Anonymous Anoniem said…

    Tja...ik ben het voor een gedeelte wel erg eens met Robin!
    Het is toch een slappe en lullige houding voor iemand die pretendeert "zo kritisch" te zijn.....en zegt er maar een paar centen aan te verdienen...

    De gedachten/hoop van GJ snap ik ook echter wel.
    En het stoort mij verder weinig, omdat ik er toch nooit op klik (op die advertenties) of ze uitshakel in FF.
    Maar "het is toch lachen" van GJ deel ik niet....het is m.i. ruggengraatloos, maar wel ruggengraatloos zoals tegenwoordig gebruikelijk en volkomen normaal/geaccepteerd is, so no hard feelings at all....

    Wel echter, GJ, is het mij opgevallen, dat ik elke keer als ik hier gereageerd heb, wat ongewenste spam krijg.
    Omdat ik een super-truttig surf-beleid heb,niet erg vaak reageer en wat uitstekend werkende eigengemaakte programma's heb geinstalleerd om geen spam te ontvangen, heb ik er weinig last van. Maar elke keer als ik op deze site heb gereageerd, komt er weer wat nieuwe zooi binnen....is niet ernstig, en sterft ook weer uit, maar misschien eens iets om naar te kijken? (bij andere foodlogs heb ik dat niet...)

    En voor RJ (en GJ): wat blog-snobisme herken ik hier wel degelijk!
    Zoals ik al eerder liet weten, ik lees Eetschrijver graag, maar regelmatig vind ik de boel toch wat nodeloos bol en semi-scherp opgeblazen, i.t.t bijvoorbeeld Klootwijk of Foodlog....die zijn toch echt wat gedocumenteerder en scherper en origineler...

    Niettemin: Eetschrijver is ook leuk om te volgen, dus dank voor je blog, GJ.

    sanne

     
  • At 25 augustus 2009 om 08:17, Anonymous Jetty said…

    klik klik klikkerdieklik (sorry, ben even druk met klikken, heb geen tijd om een scherpe reactie te schrijven) klik klik klikker-die-klik!

    Ziezo, blogje weer een paar centjes rijker, anti vet maffia weer wat centjes armer :-)

    Jetty.

     
  • At 25 augustus 2009 om 08:19, Anonymous Jetty said…

    en die link van www.kraanwater.nu is dus helemaal super en in GJ's filosofie!

    :-)

     
  • At 25 augustus 2009 om 09:20, Blogger Lindy said…

    Ik vind het inderdaad hilarisch, zowel het feit dat je er nog iets aan verdient ook (moeten ze maar beter targeten, eigen schuld) als de prachtige tegenstelling tussen het artikel onder en de ads boven.

    Net als die keer dat je iets over ijs had geschreven en er vervolgens een prachtige google-ad voor een bedrijf wat ingevroren mensen aanbied (nou ja, foto's dan he, van nep ingevroren mensen, als grapje). Erg komisch.

     
  • At 25 augustus 2009 om 23:08, Anonymous Nicoletta said…

    Het klopt wel dat je niet altijd reageert - ik doe het ook, hoor, is geen verwijt maar toch stiekem wel een beetje ;) - je hebt ons nog niet verteld hoe het met de zeezoutpercentage in die Franse boter zat. ;)

     
  • At 26 augustus 2009 om 12:22, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha Nicoletta, wel hoor. Je moest alleen even doorlezen, vrees ik. Maar hier lees je precies hoe het zat met die zoutkristallen.

     
  • At 30 augustus 2009 om 01:50, Anonymous Robin said…

    Ik sluit me bij Sanne's woorden aan. Vooral bij dat "ruggengraatloos zoals tegenwoordig gebruikelijk en volkomen normaal/geaccepteerd is, so no hard feelings at all.... "

    Veel meer valt er ook niet over te zeggen, alleen nog tegen RJ: als Klootwijk of Foodlog me voor een paar rotcenten lastig zou vallen met reclames voor obscure afvalmethoden en andere oplichterspraktijken zou ik dat even storend vinden en daar ook wat van zeggen. Het doet gewoon afbreuk aan iemands geloofwaardigheid.

     
  • At 30 augustus 2009 om 15:48, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Robin, even een vraagje. Dat de reclameblokken die je vóór en na de Keuringsdienst van Waarde en Klootwijk aan Zee die programma's financieren, neem je Klootwijk dus niet kwalijk?

    Vreemd hoor...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home