Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 augustus 2009

Erfenis

Nu dacht ik dat ik op het gebied van keukengerei zowat alles wel had, maar deze nieuwkomer had huize Eetschrijver nog niet: een flessenlikker. Een typisch stukje Holland, want in geen enkel ander land is dit zuinige keukenhulpje bekend. De Engelse Wikipedia wijdt er weliswaar een lemma aan, maar dat blijkt Hollandse huisvlijt.

Blijft de vraag waarom dit gevalletje uitsluitend in Nederland bestaat. De Vlamingen zullen gierend van het lachen het antwoord wel menen te weten en ik geef toe: daar zit wat in. Toch zou het ook best kunnen dat het puur is omdat wij halverwege de vorige eeuw veel yoghurt en vla uit glazen flessen aten--ook weer zoiets puur Hollands. En weggooien is nou éénmaal zonde, dat heeft niets met gierigheid te maken.

Dat zou betekenen dat de flessenlikker in deze tijd van het tetrapak een uitstervend fenomeen is. Zou dat ook zo zijn? Ik zal er eens op letten. Wat denkt u?

9 Comments:

  • At 10 augustus 2009 om 19:51, Blogger PaulO said…

    Yep, gebruik hem nog steeds. Niet alleen voor vla, ook voor andere flesjes. Opvallend hoe snel tegenwoordig de flesselikker verkleurd. Zou het aan de tegenwoordige flesselikker liggen of het veelvuldig gebruik van kleurstoffen?
    Daarbij - de kaasschaaf: bestaatdat wel in andere landen?

     
  • At 10 augustus 2009 om 21:43, Anonymous © RJ said…

    @Gerrit Jan: afgezien van de flesse(n)likker kan ik me nog een ander hulpmiddeltje herinneren: een geplastificeerd draadstalen rekje waarin je zo'n yoghurt-, vla- of papfles ondersteboven kon parkeren, om 'm op z'n dooie gemakje te laten uitlekken. Kommetje d'r onder en de volgende ochtend was je helemaal het heertje (m/v).

    @PaulO: omdat die moderne plasticwaren zo snel verkleuren, koop ik tegenwoordig de oranje varianten van kwastjes, spatels en likkers; die nemen heel wat minder snel de kleur van wortels of rode bietjes aan.

    En ja: de kaasschaaf bestaat ook in andere landen; het is - als ik het goed heb onthouden - oorspronkelijk een Scandinavisch tafelgerei.

     
  • At 10 augustus 2009 om 22:32, Anonymous Hannie said…

    Ja hoor, die worden nog gemaakt. Nog niet zolang geleden heb ik er weer een gekocht (ik denk bij de Hema). Ik heb tegenwoordig weer vaak (heerlijke biologische) flessenyoghurt.

     
  • At 11 augustus 2009 om 12:00, Blogger Marleen said…

    Bij ons zat ooit zo'n flessenlikker bij de joghurt. Je kan ze hier vinden, maar ik zag ze nog niet vaak.
    Zo'n rekje ken ik en een kaasschaaf heeft vrijwel elke Belg, denk ik.
    Ziehier een Belgische bijdrage!

     
  • At 11 augustus 2009 om 22:07, Anonymous Robin said…

    Mijn flessenlikker is overleden en ben al een tijdje enigzins op zoek naar een nieuwe. Maar wat PaulO zegt, dat ie speciaal een oranje neemt omdat die minder snel verkleuren is bij mij juist het probleem: ik mot geen oranje, lelluk ding in mijn keuken. Was toevallig laatst bij de Xenos en echt alleen maar infantiele, lelijke kleuren! Ik wil gewoon een beschaafde witte. Of zwarte. Maar niet zo'n schreeuwerige.

    En dus leef ik al een tijdje zonder....

     
  • At 11 augustus 2009 om 22:08, Anonymous Robin said…

    Oh wacht, het was RJ die een oranje heeft...

     
  • At 13 augustus 2009 om 22:30, Anonymous hannie said…

    Die van mij, die dus redelijk nieuw is, is netjes wit.

    Kijk eens bij de HEMA

     
  • At 14 augustus 2009 om 11:33, Blogger Eduard said…

    @PaulO de kaasschaaf komt uit Lillehammer, Noorwegen. (Althans volgens de mensen uit Lillehammer)

     
  • At 27 april 2016 om 21:32, Blogger PBallroomBlitzK said…

    @RJ net zo'n spiraalding gekocht op de vrijmarkt :) Kan er niks mee natuurlijk bij gebrek aan flessen (misschien nog wel bij een bio-winkel)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home