Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 augustus 2009

Eetschrijvenschrijven

Het heeft maar zijdelings met eten te maken, maar veel met bloggen over eten, vandaar de titel. In dit geval is het nog therapeutisch ook, want de gal liep mij over toen ik in deze emotionele dagen herhaaldelijk te maken kreeg met een vervelend soort ongedierte: de commentaarspammer.

We hebben het meer specifiek over ene Vincent, een Franse directeur van een bedrijf dat een aantal sites exploiteert die ik hier geen van alle zal noemen, dit om te voorkomen dat ik een bijdrage lever aan de doelstellingen van dit nare mannetje. Vincent heeft net van één van zijn sites, één die zich bezighoudt met recepten, een Nederlandse tak geopend en heeft uit dien hoofde plotseling buitengewoon veel belangstelling voor Nederlandse foodblogs.

Nou ja, niet Vincent zelf, want die woont en werkt in een buitenwijk van Bordeaux en spreekt vermoedelijk geen woord Nederlands. Hij bleek bij bestudering van mijn statistieken zijn "belangstelling" te hebben uitbesteed aan een partij in Roemenië, die--vrijwel zeker tegen een minimale vergoeding--vele uren besteedde aan het handmatig bezoeken van Nederlandstalige foodblogs om daar geheel willekeurig een in niet al te geweldig Nederlands gesteld bericht te plaatsen dat tot doel had de eigenaar van het blog ertoe aan te zetten zich bij Vincents startup aan te melden. Tenminste, dat was de strekking van het bericht. In feite zijn er nog wel een aantal andere, vermoedelijk minstens even belangrijke redenen voor dit voortdurende gespam (u ziet hier uiteraard alleen die blogs die de vervuiling op het moment van peilen nog niet hadden verwijderd want het aantal hits was op zeker moment zelfs ruim 1300!) van onze commentaarpagina's.

Zo heeft commentaarspam tot gevolg dat de erin vermelde site hoger komt te staan in de lijst van zoekresultaten bij Google. Volgens Wikipedia en diverse andere bronnen is dit de belangrijkste bestaansreden van commentaarspam. Weliswaar heeft Google gezorgd voor een stukje code (rel="nofollow") dat ervoor zorgt dat commentaren niet meetellen in de weging, maar omdat dit ook gevolgen heeft voor bonafide commentaar, wordt het dikwijls (ook op Eetschrijven) niet ingebouwd. Bovendien beschermt het niet tegen de spam; het zorgt alleen dat die niet het gewenste gevolg heeft.

Een tweede effect is dat bezoekers die de commentaren lezen uit nieuwsgierigheid op de erin vermelde link klikken. Dat verhoogt het aantal hits en daarmee de reclame-inkomsten. Niet elke blogger kan of wil commentaren verwijderen. In elk geval sta je bij elk blog "gratis geadverteerd" zo lang je commentaar er staat.

Vervolgens heb je nog altijd de kans dat er hier en daar een enkeling is die zich inderdaad bij je komt inschrijven. Tot mijn verbazing blijken een vijftal liefst twee dozijn Nederlandstalige foodbloggers dat ook inderdaad gedaan te hebben. Dat heeft zo te zien in elk geval tot gevolg gehad dat hun blogs niet langer gespamd worden, dus wat dat betreft is hier ook nog eens sprake van een kwalijke vorm van chantage. Mailen, weet ik uit eigen ervaring, helpt namelijk niet (nee, ook niet in het Frans) en alleen het blokkeren van het betreffende IP brengt soelaas--zo lang tenminste het professioneel vullen van de commentaarpagina's niet bij een andere partij wordt ondergebracht of de ingehuurde oost-Europeanen niet simpelweg gebruik maken van een andere IP of proxy.

Het is jammer dat genoemde Vincent en zijn kornuiten kennelijk met hun onsmakelijke actie ook nog succes boeken. Elke vorm van spam blijft een plaag zo lang zelfs maar een klein deel (volgens diverse metingen momenteel circa 6%) van de bestookte partijen er daadwerkelijk op ingaat. Ik druk hierbij nog eens iedereen op het hart dat wie die met spammers in zee gaat, bijdraagt tot het succes van spamacties en dus mede verantwoordelijk is voor de spam die anderen ontvangen. Dus mensen: dóe dat toch niet! De nette manier om dit soort aanbiedingen te doen, is via de mail, een mail afkomstig van de aanbieder zélf waarop je dus gewoon kunt antwoorden--en dan precies één keer.

Omdat mijn geduld met het slag ongedierte waartoe de heer Vincent Sabourdy te Villenave d'Ornon behoort in deze voor mij droevige tijd tot het nulpunt is gedaald, gunde ik hem graag een koekje van eigen deeg. Ik heb dan ook zijn volledige gegevens nagetrokken en in mijn eigen commentaarpagina's online gezet, waar ze, dank zij de mechanismen die hijzelf zo graag in zijn eigen voordeel aanwendt, door allerlei bots zullen worden opgepikt. Met wat geluk wordt op die manier zijn eigen mailbox op korte termijn onbruikbaar door de hoeveelheid ontvangen spam.

Graag gedaan, Vincent. Bon amusement. Maandag heb ik het weer over zaken die wat rechtstreekser met eten te maken hebben.

6 Comments:

  • At 7 augustus 2009 om 15:47, Anonymous Mevrouw Gerritsen said…

    Goed gedaan Eetschrijver! Ik werd er ook al door lastiggevallen.

     
  • At 7 augustus 2009 om 15:52, Anonymous ulrik said…

    Goed zo Eetschrijver! Weg met die Vincent.

     
  • At 7 augustus 2009 om 17:56, Anonymous Ronald said…

    Heb je geen spamfilter op de reacties zitten? WordPress biedt die mogelijkheid. Scheelt veel werk. Hoewel, je mist er ook input voor een posting mee :-)

     
  • At 7 augustus 2009 om 18:28, Anonymous © RJ said…

    Ook ik werd enkele malen door dit sujet benaderd maar heb hem van meet af aan genegeerd.

    Zijn commentaren (die ik zoals je weet modereer) werden zonder pardon naar de eeuwige digitale jachtvelden verwezen, en ook op zijn (in het mailform ingeklopte) berichten heb ik niet gereageerd.

    Aanvankelijk zag ik de Roemeense vlaggetjes nog dagelijks opduiken in mijn statistieken maar dat werd allengs minder en kennelijk heeft hij (of z'n trawant) de pogingen inmiddels gestaakt.
    Een IP-ban was aldus uiteindelijk niet meer nodig.

    Overigens hulde voor je 'koekjes van eigen deeg': ongetwijfeld het smerigste beslag dat je ooit hebt gemaakt... hahaha!

     
  • At 7 augustus 2009 om 20:44, Blogger Arden said…

    Goed gedaan! Ook ik wordt geteisterd door dit nare mannetje. Ik heb hem een paar dagen geleden een ongezouten mail gestuurd, via zijn site. Ik heb weliswaar geen idee of hij Nederlands kan lezen of dat de mail überhaupt aan zou komen, maar sinds die tijd is ie stil.Hopelijk blijft dat zo en anders weten we hem te vinden ....

     
  • At 8 augustus 2009 om 09:16, Blogger Lindy said…

    LOL! Goed gedaan :)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home