Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

20 augustus 2009

Dertig plus

Nee, het gaat niet over de temperatuur**, al mag die er wezen. Mijn oma dacht dat je op zulke warme dagen extra zout moest gebruiken. Het tegendeel is waar: doordat je veel vocht kwijtraakt, wordt de zoutconcentratie in het lichaam juist hoger. Vooral veel water drinken dus.

Maar ik wou het vandaag even hebben over kaas. Die koop ik normaal bij de kaasboer, maar die was al dicht. Ik besloot dus een stukje mee te nemen uit de supermarkt. De keus viel, bij afwezigheid van een smakelijke Stolwijker, op een extra belegen Beemster. Toen ik thuis een stukje proefde bleek de kaas, het spijt me dat ik het zeggen moet, niet te hachelen. Nauwelijks smaak had hij. Had ik me per ongeluk toch wel een stuk 30+ meegenomen zeker.

Toen ik bij een volgende bezoek aan de supermarkt nog eens keek, leek het wel of 30+ de norm geworden was. Het was best wel zoeken naar een stukje kaas met normaal vetgehalte*. Zelfs 20+ lag er--mijn oma (dezelfde als hierboven; meestal zei zij heel verstandige dingen) zou er haar neus voor hebben opgehaald en het "oorlogskaas" hebben genoemd.

Anno 2009 voeren we ook een oorlog. Tegen overgewicht. En daar hoort die vetfobie dus bij. Terwijl het wat mij betreft allang duidelijk is: al die extreem vetarme producten hebben minder smaak, dus geven ze een heel onbevredigend gevoel. Je gaat er dus meer van eten. Ja, dat vinden de producenten allang best, dunkt me.

Intussen zit ik met dat stuk kaas. Ik kan het opeten omdat ik ervoor betaald heb. Maar ik geloof niet dat ik dat ga doen. Het is namelijk geen oorlog meer. Ja, een war on terror, dat zouden we kunnen gaan doen. Een oorlog tegen de terreur van de ontvettingsmaniakken.

Nog even Beemster over zijn kaas:

- Volle smaak van Beemster met 40% minder vet.
- De eerste 30+ die ook echt lekker smaakt!
- Leef je bewust? Maar wil je wel genieten? Dan kies je voor Beemster 30+

Ik heb het er niet in kunnen ontdekken. Wat mij betreft is het duidelijk: doe mij maar echte kaas, en dan wat minder.

* Ik doel hier op volvette kaas, dus 48+. In tegenstelling tot wat je zou kunnen denken, bevat deze kaas geen 48%, maar 28% vet. 30+ bevat 16% vet, 20+ 11%. Ook interessant is het gehalte aan water van deze kazen: respectievelijk 42% en tweemaal 47%. Ik stel mijn advies bij: eet in plaats van 30+ kaas een iets kleiner stukje volvet, en drink er een glas water bij.

** Zojuist zag ik dat mijn titel van vandaag identiek is aan de titel van het item op het lezenswaardige Bikken & Buizen gisteren, en mijn introductie precies het tegengestelde. Eergisteren had B&B het bovendien zijdelings over het vetgehalte in kaas. Ik pleit onschuldig: ik heb beide items pas gezien nadat ik mijn eigen stukje had geschreven. It's a small world after all.

3 Comments:

  • At 20 augustus 2009 om 13:21, Anonymous paulusfranciscus said…

    "Oma sprak..." en Oma had gelijk!

    Wie wel eens een druppel zweet op de lippen heeft gehad weet hoe zweet smaakt: zout. Zweet bestaat voornamelijk uit water en zout.

    Door het zweten bij 30+ weer verlies je dus wel degelijk zout.

    Niks verhoogde zoutconcentraties.

     
  • At 21 augustus 2009 om 02:37, Anonymous ellen said…

    Op de eerste plaats nog heel hartelijk bedankt voor het intomen/ontmaskeren van die "Vincent-Spammer". Ik was zelf niet in staat om er iets aan te doen, behalve dan een spam-blokkade op mijn weblog voor deze persoon/ip. (op mijn vakantieadres werkte het internet niet zo best)

    Over de kaas, verschrikkelijk jammer toch? Hebben we iets om trots op te zijn: wij kunnen hier in Nederland prima kaas maken, gaan we dat ook weer verzieken. En waarom? Ik begin er langzamerhand verschrikkelijk de pest over in te krijgen dat ik bijna niets meer kan kopen zonder light, of zonder suiker, of zonder vetten.
    En dat alleen omdat een fors aantal mensen zich volvreten met allerlei etenswaar met veel teveel caloriën en vervolgens gewone levensmiddelen alleen willen kopen als er light op staat. Denkt men echt dat dat helpt? Als ik bi de kassa van de super moet wachten en de overvolle karretjes bekijk zie ik meestal vooral koekjes en snoep, chips en van die kant-en-klaar salades in de karretjes. Dát zijn de dikmakers, niet dat beetje vet in de kaas!
    De onsmakelijke 30+ kun je misschien nog gebruiken om te smelten. Een paar mooie zongerijpte tomaatjes, wat van die ultralightkaas er over en even onder de gril? Wens je succes ermee!

     
  • At 21 augustus 2009 om 08:36, Blogger remi said…

    Die 20 en 30+ kaas, ik heb het ooit geprobeerd is net plastic, je kunt het nar mijn weten nog het beste gebruiken in een saus of zo en anders gewoon weg gooien.

    Ik sluit me aan bij Ellen, je wordt er niet goed van light dit en light dat, hele volksstammen zitten zich rond te vreten bij o.a. de McDonnalds en vullen de voedzame maaltijd aan met een bekertje Cola Light.
    Geef mij maar een normale maaltijd.

    Remi

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home