Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

14 augustus 2009

Calorietjes

Over de tussendoortjesvergelijker van Ola had ik het al eens eerder. Een beetje fop is hij. Van belang is immers niet louter het aantal calorieën dat je binnenkrijgt, maar vooral de verhouding tussen calorieën en voedingsstoffen. En die is uiterst ongunstig bij een waterijsje.

Maar intussen is het weer hoogzomer en willen we bij Unilever graag ijs verkopen. En we hebben natuurlijk ook gehoord dat de tussendoortjesvergelijker dikwijls door kinderen wordt uitgeprint om hun ouders onder de neus te wrijven dat ze bést een ijsje mogen in plaats van al die verantwoorde snacks--die, toegegeven, inderdaad ook niet allemaal even verantwoord zijn maar wat mij betreft in elk geval nog steeds een stuk minder onverantwoord dan bevroren suikerwater. Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk mogen kinderen bij mooi weer af en toe een ijsje. Ik neem er zelf ook best wel eens één, hoewel de Raket daarbij laag scoort en zelfgemaakt sowieso altijd lekkerder is. Maar maak jezelf niet wijs dat het verantwoord is. Dat is echt kolder. IJsjes zijn snoep, geen eten.

Toch viel me iets op dit jaar in het spotje met de goedbedoelende, domme en calvinistisch kijkende moeder die haar kind een Sultana geeft en de liefhebbende, kiene en hippe moeder die haar kind verblijdt met een Raket van Ola. Het is de voice-over, die vorig jaar zei "dat het best meevalt met de calorieën in een Raket" en die nu subtiel blijkt te zijn overgeschakeld op "dat het best meevalt met de calorieën in een Raketje". Terwijl het ding toch gewoon een "Raket" heet.

Verdomd: de reclame herontdekt de kracht van het verkleinwoordje. Geef je kindertjes een Raketje, dat is helemaal geen probleempje. Het bevat weinig calorietjes en ze worden er dus helemaal niet zo dikjes van. Erewoordje van uw goedertieren en altoos met uw gezondheidje begane Unilevertje.

4 Comments:

  • At 14 augustus 2009 om 11:49, Anonymous Jetty said…

    "en ze worden er dus helemaal niet zo dikjes van"

    Vette smile hier :-)

    Jetty.

     
  • At 15 augustus 2009 om 08:14, OpenID keesvi said…

    Anthony Burgmans, destijds topmanager van Unilever, opperde dat een Magnum in een gezond dieet past. Waar is dat voedingsmiddelenconcern nou helemaal mee bezig?

    Het ergert mij nog het meeste dat gezond eten zo vaak afgemeten wordt aan de hoeveelheid calorieën, terwijl de volwaardigheid van de voedingsmiddelen én van het totale voedingspatroon veel belangrijker is.

    Natuurlijk kan een ijsje af en toe best maar 40 jaar van vet- en caloriebeperking, althans het pleiten ervoor, hebben alleen maar een explosie van overgewicht en obesitas opgeleverd. Wordt het niet eens tijd om alle valse gezondheidsclaims domweg te verbieden? En in plaats daarvan een waarschuwing op de verpakking met van die zwarte rouwranden: Dit voedingsproduct is arm aan grondstoffen en kan daardoor bijdragen tot een ziekelijk overgewicht.

     
  • At 22 augustus 2009 om 11:08, Anonymous Robin said…

    "Afvallen met CrystalClear
    Ondersteun Afvallen met aloriearme Frisdranken van Crystal Clear! "

    Staat er boven je bericht....

     
  • At 22 augustus 2009 om 15:43, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ja Robin,

    Dat moet ik je even uitleggen. Dat schrijf ik niet zelf. Dat heet "reclame".

    Reclame is in media een veel voorkomend verschijnsel, en in zekere zin een noodzakelijk kwaad. Serieuze media regelen het goed met de reclame: de redactie heeft geen invloed op de reclame, de reclame niet op de redactie. Zo gaat het ook hier. De reclame helpt een deel van mijn kosten te betalen, al kan het lang niet uit.

    Het is daarnaast overigens ook wel een goede grap. Omdat die je misschien ontgaat, leg ik 'm even uit. Dit namelijk: ik laat weinig gelegenheden voorbijgaan om af te geven op de vermageringsmafia. Dat zorgt ervoor dat woorden als "calorieën", "afvallen" en "vetarm", om er maar een paar te noemen, hier frequent vallen.

    De "slimme" software van Google laat zich daardoor in de luren leggen en plaatst advertenties die bij die thematiek "aansluiten". Eigenlijk is dat dus heel domme software.

    Het nadeel is dat er dan weer héél weinig op die advertenties geklikt wordt, wat de inkomsten niet bevordert. Maar ontzettend lachen is het wel.

    Vind je ook niet, Robin?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home