Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

27 augustus 2009

20+: bij de kaasboer

Vorige week was het ruim dertig graden en had ik een stukje getiteld 30+. Nu is het in de twintig graden. Dat is toeval, al zit er natuurlijk wel enige schoonheid in. Hoe dan ook was ik dezer dagen bij mijn kaasboer en zag ik dat ook hij wel degelijk 20+ kaas in de aanbieding had.

Ik vroeg hem of dat nou een beetje verkocht werd. Dat kreeg hem in één keer los. "Steeds meer, meneer. Tja, Sonja Bakker, hè? De mensen zijn bang geworden voor vet. Of het nog smaak heeft, interesseert ze niet meer. Dat is wel jammer, hoor. Al die mooie volvette boerenkaas verkoop ik steeds minder". Hij liet me stukjes proeven en ik kreeg nog maar eens bevestigd wat ik al wist. Het werd erg gezellig en ik proefde enorm veel kaas, naast wat magere vooral heel lekkere.

Het grappige was dat vroeger mensen wel wisten dat 20+ kaas absoluut achterbleef qua smaak. In de omgeving van Leiden bijvoorbeeld, waar erg veel boter werd gemaakt, maakten ze van het restproduct, karnemelk dus eigenlijk, kaas. Dat was, hoewel dat toen nog niet zo gemeten werd, kaas van rond de 20+. Ze maakten die kaas niet zo om slank te worden of te blijven, maar omdat er nu éénmaal geen volle melk voorhanden was. Men piekerde zich het hoofd suf hoe men die kaas toch een beetje smakelijk kon krijgen. Op zeker moment kwam iemand op het idee er komijn in te doen, dat gaf dan toch wat te proeven. Kijk, dat kon er al beter mee door. Sindsdien heet die kaas Leidse kaas. Een uit nood geboren specialiteit.

Overigens is niet alle komijnekaas Leidse kaas. De smaak van komijn in kaas sloeg zo aan dat er gaandeweg ook komijnekaas werd gemaakt van volvette Goudse. Die was dus dubbel lekker. Uiteindelijk zijn we alle komijnekaas in de wandeling Leidse kaas gaan noemen. Maar dat is dus niet terecht. Leidse kaas is magere kaas met komijn. Kaas dus die zonder komijn niet te eten was.

Wat zouden die boeren van toen blij zijn geweest met Sonja Bakker. Waren ze dat niet te hachelen spul moeiteloos tóch kwijtgeraakt. Makkelijker dan de concurrent uit Gouda met zijn volvette.

Enfin, ik heb weer een mooi stuk Stolwijker in de koelkast liggen. Met die typische stalsmaak. Je neemt een dun plakje en proeft dat even goed door. De smaak ontwikkelt zich in de mond en de pittige noot komt er achteraan, net als bij goede wijn. Prachtspul is het. Iets om te koesteren.

6 Comments:

  • At 27 augustus 2009 om 18:15, Anonymous T13 said…

    Wow, GJ, je hebt het voor elkaar gekregen dat ik vlak nadat ik net veel te veel at, me toch een flinke trek te bezorgen! Dat vindt Sonja vast niet leuk...

     
  • At 27 augustus 2009 om 22:01, Anonymous Anoniem said…

    En straks vertrekken wij naar Frankrijk en gaan wij op de marktjes echte kaas zoeken. Geen "cloche saveur" (waar is die "cloche" voor nodig, dat ding heeft sowieso geen "saveur"?). Nee, "au lait cru", "fermier", dat soort dingen. Ik stop maar, want anders vertrek ik straks nog!

     
  • At 28 augustus 2009 om 01:14, Anonymous Yvon said…

    Pietershoeve boerenkaas is hier favoriet, toch eens Stolwijker meenemen. En die lightkazen, brr. Begint op de bontgekleurde Engelse kazen te lijken, om het nog ergens naar te laten smaken die komijn, maar ook sambal en weet ik wat voor ongein.

     
  • At 28 augustus 2009 om 14:57, Anonymous Kokend Water said…

    Vanmiddag op het brood: een lekkere, volvette, oude komijnekaas. Op zelfgebakken bruinbrood.

    Smullen!

    (Al moet ik daarbij zeggen, dat ik dat als tiener never nooit niet gegeten zou hebben, maar nu ik wat ouder wordt, dat ineens tóch lekker vind... ;-) )

    (Extra: de captcha onder dit bericht? "Comine" ! Toeval? I think not!

     
  • At 28 augustus 2009 om 17:19, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Ik ben al vanaf peuterleeftijd echt dol op komijnenkaas maar niet van die gore 20+. En trouwens ook niet van komijnenkaas uit het plastic, vet of niet: veel minder smaak dan komijnenkaas van de kaasboer.

     
  • At 1 september 2009 om 00:49, Anonymous Anoniem said…

    nu alleen niet meer je stolkwijker in de koelkast doen - dan is ie helemaal perfect ;))

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home