Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

30 juli 2009

Naar aloude 21-eeuwse traditie

In mijn dagblad wordt mij vandaag een Zeeuwse wijn aangeboden. Niet meer zo'n curiosum als het twintig jaar geleden zou zijn geweest, want inmiddels wordt er ook in Zuid-Limburg, de Achterhoek en andere streken in Nederland wijn geproduceerd.

Desondanks trekt het taalgebruik mijn aandacht (klik op de foto voor een leesbare vergroting), en dan met name die "authentieke wijnhoeve in het typisch Zeeuwse ringdorp Dreischor". Hoe ziet dat eruit, een authentieke Zeeuwse wijnhoeve? Vermoedelijk ongeveer zoals een authentiek Californisch Hottentottendorp of een authentieke Siciliaanse vodkastokerij. In Zeeland hadden ze tot 2001--godbetere acht jaar geleden--nog nooit een wijnhoeve gezien, en dan nu zo'n ding gaan verkopen als authentiek Zeeuws? Wat een gezwam!

De naam van de wijn wil ik u niet onthouden: "Schouwen-Druiveland". In het Engels hebben ze voor een woordspeling van dat kaliber het prachtige woord groaner bedacht. Op de website van de producent staat de wijndruif waarvan hij gemaakt is overigens vermeld als "Auxxerois", wat mij doet denken dat die busmaatschappij misschien ook Dreischor aandoet. Op het etiket staat dit lastige Frans gelukkig wel correct gespeld.

6 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home