Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 juli 2009

Doen we niet aan

Naast een telefoon- en faxnummer vermeldt de website van restaurant Lakes in Hilversum een mailadres. Maar, zo lees ik, reserveren via e-mail is niet mogelijk. Een onmogelijkheid die extra in de verf wordt gezet door het woordje "niet" in vet te plaatsen.

Waarom zou reserveren per e-mail nu niet mogelijk zijn? Per fax (wie heeft zo'n ding eigenlijk nog?) is kennelijk geen probleem, anders hadden ze ook wel vermeld dat dat niet kan. Bestaat het medewerkersbestand soms uit louter digibeten die éénmaal per twee weken strootjes trekken om te bepalen wie van hen, badend in het zweet en voorzien van een thermos sterke koffie, die griezelige e-mail eens doorspit en vervolgens drie dagen arbeidsongeschikt is? Raar. En des te raarder omdat het hier niet gaat om een simpel eethuisje, maar om een restaurant dat zichtbaar de sterklasse ambieert in het bezit is van een Michelinster en op zijn website koketteert met zijn "hip-chique sfeer". Maar mail is kennelijk weer net iets té hip.

Omdat we er willen gaan eten (mijn geliefde G. is jarig dezer dagen), pak ik dan maar de telefoon, wat eerlijk gezegd nogal moeizaam verloopt (wát wil ik? Een táfeltje? Ojee!). Ik vraag me nog steeds af of ik op dat punt had moeten afhaken, maar de tijd zal het leren. Hopelijk is alles toch tenminste goed overgekomen, iets waarvoor je bij een reservering per mail altijd iets minder hoeft te vrezen. Altijd fijn, wanneer je partner een voedselallergie heeft.

Reserveren per e-mail is niet mogelijk. Het doet me denken aan die keer, een kleine dertig jaar geleden moet het geweest zijn, dat ik in een vrij onbeduidend eethuis in Eindhoven de serveerster vroeg of ik met mijn creditcard kon betalen. De serveerster trok een zeldzaam ontsteld gezicht en antwoordde op een toon alsof ik haar zojuist een oneerbaar voorstel had gedaan: "O nee, meneer, dáár doen wij hier niet aan".

Bij Lakes kan dat dan gelukkig weer wel. Maar ook anno 2009 zijn er nog grenzen aan de nieuwlichterij.

2 Comments:

  • At 26 juli 2009 om 00:00, Anonymous Anoniem said…

    Tja....idioot lijkt het natuurlijk, maar aan de andere kant....snappen waarom ze geen reserveringen per mail willen doe ik eigenlijk wel....

    Faxen bestaan nog volop, vooral bij bedrijven, grotere zowel als bij kleine "ZZP-ers", maar natuurlijk niet bij particulieren....doch die laatsten hebben natuurlijk inmiddels wel (bijna) allemaal internet....dus om de overload aan reserveringen, klachten en andere zooi per mail bij te houden, daar moet je dan echt iemand voor hebben die dat dagelijks bij-houdt en waar nodig super-snel beantwoordt....en ik denk dat daar in een kleiner bedrijf/restaurant dus gewoon geen tijd of vrouw/mankracht voor is....

    De telefoon opnemen (of laten rinkelen), en zo'n incidentele fax dat gaat nog wel, maar al die mailtjes zuiveren op wat belangrijk en urgent is voor je zaak...dat wordt gewoon te veel....

    Heb je ze trouwens gevraagd(!) naar de reden waarom per mail reserveren niet kan???
    Ben benieuwd..misschien was het een heel-goed-in-te-voelen-antwoord?

    sanne

     
  • At 26 juli 2009 om 14:31, Anonymous Anoniem said…

    Intrigerend, op de homepage staat:
    Voor eventueel besloten feesten of bruiloften kunt u e-mailen naar info@restaurantlakes.nl

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home