Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

26 juni 2009

Mijn drukte, uw stilte

De markt kan ook nooit eens normaal doen. Heb ik het maandenlang abnormaal rustig gehad, sinds een paar weken heb ik het juist weer abnormaal druk. Terwijl het leven ook verder niet stilstaat, als u begrijpt wat ik bedoel. Hoe dan ook: ik ben maar blij dat het dit weekend niet al te mooi weer wordt.

Intussen was het drie hele dagen stil op Eetschrijven omdat ik van vroeg tot laat met dozijnen andere dingen bezig was. Eén van die dozijnen dingen is het schrijven van een aantal eetartikelen voor een sponsored magazine in de recreatieve zeilsport. Iemand had onder meer het idee om mij eens te laten nagaan in hoeverre je uit potjes, pakjes en zakjes die je daartoe aan boord neemt in je kombuis een beetje smakelijke maaltijd kon bereiden. Die uitdaging ga ik natuurlijk graag aan. Dit is één van mijn suggesties.

Vissoep à la marseillaise

Benodigd noodrantsoen:

- blikjes zalm
- pakje visbouillonblokjes
- potje mayonaise
- potje saffraandraadjes
- potje chilivlokken
- tube knoflookpasta
- zak afbakbroodjes

… en verder: olijfolie, droge witte wijn om in de soep te verwerken en erbij te drinken

Verhit olie in de koekenpan en doe er de zalm in. Laat even doorwarmen en schenk er een flinke scheut witte wijn bij. Laat tot een kwart inkoken. Verkruimel er een bouillonblokje in en schenk 1/2 liter kokend water op. Bak de broodjes af. Roer door drie eetlepels mayonaise twee theelepels knoflookpasta, wat chili en een paar draadjes saffraan. Roer ook een flinke pluk saffraan door de soep en laat die meewarmen. Eet de soep met broodjes besmeerd met de knoflooksaus en drink er de rest van de wijn bij.

3 Comments:

  • At 26 juni 2009 om 20:18, Anonymous Kokend Water said…

    Droge witte wijn?

    Blijkbaar komt de wijn ook uit een zakje... ;-))

     
  • At 27 juni 2009 om 17:38, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Ha! Ik zie wel dat jij de laatste tijd in de Nederlandse horeca geen glas witte wijn meer hebt besteld. "Droog of zoet?". Ik word er gek van. "Natuurlijk droog, oen, of zie je mij een dessert zitten eten?". Nee, dat zeg ik natuurlijk niet. Intussen moet het kennelijk nog altijd uitgespeld worden.

     
  • At 27 juni 2009 om 21:18, Anonymous Kokend Water said…

    Mijn wijnkennis is niet aanzienlijk, maar houdt gelukkig niet op, bij de keuze rood/wit. Dus ook droog/zoet bij witte wijn is mij bekend.

    Mijn (helaas mislukte) woordspeling ging over de combinatie droog en noodrantsoen.

    En aangezien er ook , rode-wijn-poeder bestaat...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home