Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 juni 2009

Les macarons Ladurée

Ik ben terug uit Parijs, maar ik geniet nog na en u mag meegenieten. Als u nog dacht dat macarons de kokoskoekjes waren die we in Nederland onder die naam kennen, dan help ik u hierbij uit de droom. In het Frans is de macaron een koekje van méringue. In 1930 bedacht Pierre Desfontaines, kleinzoon van banketbakker Louis Ladurée (op zijn beurt oprichter van de tearoom waar G. en ik ons vorige week lieten vergasten op verrukkelijk gebak), dat hij tussen twee lagen van deze koekjes een romige ganache kon aanbrengen. Ze werden wereldberoemd en elke dag staan er lange rijen in en voor de winkel aan de Rue Royale, meestal voor een doosje van deze exclusieve koekjes. Ik laat ze u even op groot formaat zien. Ik kan u uit eigen ervaring verzekeren dat ze zelfs nog lekkerder smaken dan ze eruit zien.


Een brood- of banketbakkerij is in Parijs overigens vrijwel nooit verder dan honderd meter weg. Vrijwel geen Fransman zal het in zijn hoofd halen om brood van gisteren te eten en evenmin blieft hij brood uit de supermarkt--hoewel ook hier uitzonderingen de regel bevestigen. Daarover morgen meer.

1 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home