Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 juni 2009

Hahaha, het goedkope pak wint

Hoe vaak zie je het niet? Er wordt een bochtige wijn uit de dubbeltjesklasse blind geproefd naast een wijn van een gerenommeerd huis uit de betere prijsklasse, en raad eens wat? Het goedkope slobberwijntje is volgens de kenner lekkerder dan het dure spul. Van zulke dingen lusten we wel pap. Geen wonder: het appelleert niet alleen aan onze voorkeur voor de underdog, maar ook aan onze koopmansgeest. Wij laten ons niet bedotten door mensen die denken dat hun dure prijskaartjes indruk maken, nee hoor, haha.

Vandaag is de NOS gestart met haar zomercolumns, en als eerste was Rop Zoutberg aan de beurt--correspondent in Spanje en wijnkenner, zo meldde nieuwslezeres Astrid Kersseboom. Nou, kijkt u maar even naar deze "wijnkenner" en zie hoe hij zijn wijnglas vasthoudt, dan weet u wel uit welke hoek de wind waait. Enfin, de titel is niet beschermd, moet u maar denken.

Hoe dan ook: wijnkenner Rop mocht een wijntje uit een pak van 95 cent van het merk Don Simon proeven tegenover een Ribera del Duero van 10,95. De "verrassende" uitkomst stond natuurlijk van te voren al vast: Rop betitelde de dure wijn als het goedkope wijntje en kon zijn oren niet geloven toen dat niet zo bleek te zijn. Ja, dat bent leuke ding'n voor de mens'n, hahaha.

Omdat het journaal 's morgens tussen zeven en negen voortdurend herhaald wordt en ik de krant nog niet uit had, zag ik het filmpje tien minuten later nog eens voorbij komen (de NOS vertelt dat ze hier allemaal online terug te zien zijn, maar daar staan voorlopig alleen nog maar de niemendalletjes van vorig jaar; u zult dus moeten wachten of het item vandaag nog even op de tv meepikken). Deze keer maar eens goed opgelet hoe vaak de glazen nu in feite van plaats verwisselen. Dat blijkt, ondanks de hocuspocus, precies één keer te zijn, dus dat maakt het makkelijk. En weet u wat? Het wijntje dat door Rop als de goedkope wijn werd betiteld (zelf zei hij "de slechte wijn"), wás ook inderdaad de goedkope wijn. Nog eens gekeken en ja hoor.

Maar ja, dat is natuurlijk niet leuk voor de mensen. En ach, het is maar een zomercolumn. Rop dronk daar dus eigenlijk gewoon komkommerwijn.

Hahaha.

EDIT: Inmiddels staat het filmpje op Youtube, zie hieronder (als iemand weet hoe ik dat netjes in mijn kolom krijg, hoor ik het graag). En hier kunt u de NOS laten weten hoe ú erover denkt.

EDIT2: Inmiddels commentaar gekregen van Rop Zoutberg zelf, die mij maant toch vooral nog eens goed te kijken en mij op erewoord bezweert dat het toch echt klopt. Lezer, ik geef het toe: ineens weet ik het zo zeker niet meer en ik voel mij slachtoffer van een vinologisch spel balletje-balletje. Verlos mij uit mijn lijden!

2 Comments:

  • At 29 juni 2009 om 13:32, Anonymous Jetty said…

    Het klopt hoor, Rob vindt idd de "dure" wijn slechter dan de pakkewijn.
    Volgens mij wastie trouwens toen hij de pakkewijn dronk nog bezig met de afdronk van de "dure" wijn, maar dat terzijde.

    Jetty.

     
  • At 30 juni 2009 om 11:28, Anonymous Alberto said…

    Maakt het uit? Wie zegt ons dat het niet van te voren afgesproken was hoe vaak de glazen omgewisseld zouden worden? Of dat de proef niet herhaald is tot dat de pakkenwijn gekozen werd?

    Het is vooral een nietszeggend filmpje. Alleen als bij herhaaldelijk testen steeds de pakkenwijn gekozen zou worden, dan zou er iets uit geconcludeerd kunnen worden. En dan eigenlijk aangaande de persoonlijke voorkeur van Rob.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home