Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

16 juni 2009

Eerlijkste restaurantsite rammelt nog hier en daar

restaurant.nl. Een hebbeding, zo'n url. Ofwel heeft de internetgemeenschap collectief zitten slapen, ofwel heeft initiatiefnemer Sanoma diep in de beurs getast. Ik houd het op het laatste. Hoe dan ook hebben we er in Nederland een online restaurantgids bij.

De ambitie liegt er ook niet om: restaurant.nl wil de grootste online restaurantgids van Nederland worden. Dat hopen de makers te bereiken door uitstekende zoekmogelijkheden en vooral door zich te positioneren als "eerlijkste restaurantsite": niet zo maar besprekingen, maar gewogen oordelen waarbij de recensie van "experts" en "culi's" zwaarder weegt dan die van de occasionele bezoeker, met bovendien de mogelijkheid voor restaurateurs om te reageren op de bijdragen van de bezoekers. Dat kan in elk geval interessant worden.

Wel wil ik natuurlijk weten hoe wordt bepaald dat iemand een "expert" dan wel een "culi" is. Desgevraagd wist Sanoma mij te melden dat je "culi" bent vanaf 25 goedgekeurde (?) reviews en dat "experts" handmatig door de redactie worden geselecteerd. Dat is in elk geval duidelijk, al weet ik nog niet waaruit die "goedkeuring" precies bestaat. Die vraag heb ik uitstaan.

Uiteraard ben ik onmiddellijk een kijkje gaan nemen en ben ik er ook geregistreerd zodat ik eens kon kijken hoe één en ander werkt. Dat het er mooi uitziet, is voor mij immers nooit genoeg: er gaat niets boven de proef op de som.

Toevallig was ik kortgeleden in Scheveningen uitstekend uit eten geweest, dus besloot ik eens een poging te wagen om over Cap Ouest een recensie op restaurant.nl te plaatsen. Het formulier is alvast duidelijk genoeg en lijkt sterk op dat van de site van Lekker (ook Sanoma), zij het dat je hier cijfers geeft van 1 tot 10 in plaats van 1 tot 5.

Ik gaf mijn cijfers, toetste in wat ik over Cap Ouest te zeggen had en klikte op "Volgende". Helaas: "uw tekst mag niet langer zijn dan 1000 tekens". Altijd leuk om zoiets achteraf te horen te krijgen, maar vooruit, we zijn de beroerdste niet. De 1061 tekens teruggebracht tot 993. Zelfde melding. 951, idem. 916, 893, 853. Nog steeds nop. Pas bij 810 tekens (telling van Word) vindt restaurant.nl het kort genoeg. Slordig.

Ik hoorde nu via mijn e-mail een link toegestuurd te krijgen waarmee ik mijn recensie definitief kan maken, maar die bleef uit. Nu duurde het na registratie ook een goede vijf minuten voor het beloofde bevestigingsmailtje er was (andere sites laten zien dat dit sneller kan, maar een drama is het niet), dus ik oefende wat geduld. Helaas is bij het schrijven van dit artikeltje, ruim anderhalf uur later, de link nog steeds niet binnen en staat mijn teller van besproken restaurants nog steeds op nul. Langzaam begint mij het gevoel te bekruipen dat mijn recensie nog moet worden goedgekeurd om te bepalen of ik op zeker moment aanspraak kan maken op de status van "culi", in welk geval ik benieuwd ben hoe lang dat duurt. Mogelijk is men zich ter redactie aan het afvragen of de gebruikersnaam "eetschrijven.nl" wel door de beugel kan--precies wat ik me uiteraard ook afvroeg, vandaar. Een meedogenloze wereld, dat internet.

Er zijn nog verdere schoonheidsfoutjes, zoals ik bij een eerste summiere rondgang ontdekte. Zo kun je, als je van een bepaalde gebruiker alle reviews opvraagt, niet meer zien bij welke restaurants die reviews horen. Je weet dus niet welk restaurant er als "klein maar fijn" wordt geroemd, wat toch wel vrij essentieel is--die moet echt snel worden rechtgezet. En ook mag er over de teksten hier en daar nog wel wat eindredactie, want hoe je "je vrienden kunt laten zien wat je waar je eet" is stilistisch niet echt piekfijn en over woorden als "intresse" moet de spellingscontrole nog even heen.

Nog wat kleine schoonheidsfoutjes, kortom, maar een veelbelovend concept met het potentieel om het beste van twee werelden te worden.

EDIT 1: Vlak vóór het plaatsen van dit stukje hoor ik dat de genoemde goedkeuring van de redactie moet komen: alle bijdragen worden vóór plaatsing beoordeeld om smaad, laster en fraude te voorkomen. De redactie haalt zichzelf daarmee wel wat op de hals. Benieuwd of ze het voor elkaar krijgt dat allemaal binnen een redelijke tijd rond te krijgen als het verkeer op de site gaat aanzwellen. De tijd zal het leren.

EDIT 2: Inmiddels is na 1:40 uur (en 3 minuten na het plaatsen van dit item) mijn eerste recensie ook online verschenen. Het kan natuurlijk zijn dat de sitebeheerders deze bespreking gelezen hebben. In dat geval zijn ze snel.

EDIT 3: Ik begrijp dat restaurant.nl geen anonieme recensies wil, maar je kunt daar ook te ver in gaan. Uw postcode, die bij het aanmaken van uw profiel een verplicht veld is, wordt zonder een woord van waarschuwing gebruikt om op de site een Google-kaartje te plaatsen dat precies aangeeft waar u woont. Ik vermoed dat niet iedereen daar even blij mee zal zijn--ik ben het in elk geval niet.

2 Comments:

  • At 17 juni 2009 om 09:52, Blogger Lindy said…

    Compleet off topic, maar bovenaan je site stond deze google ad, kennelijk heeft dit ijs ook met eten te maken [NOT].
    Hij was te mooi om niet op te klikken:

    Mensen invriezen
    invriezen van mensen in helder ijs uniek fotomoment
    (zie www.icecarving.nl)

     
  • At 18 juni 2009 om 11:55, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Haha, die is wel heel maf. Ik heb geprobeerd hem te reproduceren, maar na een kwartiertje efvijven heb ik het maar opgegeven...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home