Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 juni 2009

Bedreigde diersoort?

Ooit moest ik tijdens mijn studie Silent Spring van Rachel Carson lezen, een beklemmend boek dat op mij grote indruk maakte. Niet alleen op mij trouwens, want dit werk speelde een grote rol in de wereldwijde regulering rondom insecticides en bij het ontstaan van milieubewegingen.

Ik moest eraan terugdenken toen ik in mijn mail een oproep vond om aandacht te besteden aan de bij in Nederland. Met dit diertje gaat het in ons land al een aantal jaren bergafwaarts: de populaties nemen steeds verder af en in diverse delen van het land signaleren imkers sterftecijfers die vele malen hoger liggen dan wat normaal is.

Inmiddels is op internet een petitie gestart waarin natuurbeheerder Jaap Molenaar, imker Peter Slootweg en hoogleraar natuurwetenschap Jeroen van der Sluijs de overheid vragen om strengere regelgeving rondom het gebruik van bepaalde voor bijenkolonies schadelijke insecticiden.

Ik weet niet genoeg (meer) van de materie om tot in detail te kunnen beoordelen in hoeverre hun oproep hout snijdt. Tenslotte stellen critici ook nu nog dat het DDT-verbod waartoe het boek van Carson destijds aanleiding was ertoe heeft geleid dat wereldwijd de ziekte malaria weer terrein wint, en ongetwijfeld heeft ook in deze materie elk voordeel weer zijn nadeel.

Toch ben ik van plan de discussie met aandacht te volgen. Omdat voor mij in elk geval als een paal boven water staat dat de bij een onvervangbare component is in een belangrijk deel van onze voedselvoorziening. Daar moet je, hoe dan ook, zuinig op zijn.

2 Comments:

  • At 19 juni 2009 om 08:17, Anonymous Kokend Water said…

    Er is ooit eens berekend, dat wanneer de bij uitsterft, dat de mens niet lang daarna ook volgt.

    Ook geen wonder, als je bedenkt hoe belangrijk de bij is, voor het bestuiven van alle gewassen. Groente en fruit, maar ook diervoeder komt dan in gevaar.

    Wie weet, zijn uiteindelijk niet de bommen, maar de bijen de oorzaak van de ondergang van de mensheid...

    In dat kader de captcha bij deze reactie: bommentr

     
  • At 22 juni 2009 om 18:40, Blogger Lindy said…

    Volgens studies is het uitsterven van de mens na 4 jaar zonder bijen een feit. Iets waar imkers zich wereldwijd ernstig zorgen over maken, omdat bijenvolken spontaan "verdwijnen". Ook in Nederland is dat al geconstateerd, volgens diverse artikelen in de media afgelopen zomer/najaar.

    Best eng, zoiets :)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home