Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

08 mei 2009

Mogen kinderen dan geen ijsje?

Of een kind dan niet af en toe gewoon een lekkere Raket mocht, werd mij zowel via de voor- als via de achterdeur gevraagd. Of dan werkelijk alles vol met bouwstoffen moest zitten?
Nee, natuurlijk niet. Sterker, deze zuurpruim is zelf een groot liefhebber van een lekker ijsje op zijn tijd. Dat was het punt dan ook niet.

Waar het wel om gaat is dat Unilever zich in bochten wringt om goedwillende ouders te laten geloven dat dit ijsje een verantwoorde keuze is, verantwoorder dan iets waar meer calorieën in zitten. En dat is gewoon misleiding.

Unilever moet ophouden appelen met peren te vergelijken, te proberen u mee te laten drijven op de dieetgekte en u kolder op de mouw te spelden. IJsjes, snoep en snacks, hoe caloriearm ook, zijn niet verantwoord. Daarom zijn ze een traktatie voor af en toe. Geeft u er één aan uw kind, laat het daar dan vooral lekker van genieten maar wees u ervan bewust dat junior met zijn Raket 40 overbodige, pure pleziercalorieën bestaande uit louter suikerwater aan het snoepen is en dat vooral niet te veel moet doen.

Daarom neem ik nu dus ook geen Split uit de vriezer (dit ijsje van Ola is zowat het enige kant-en-klare dat ik in huis heb). Omdat ik dat gisteren al gedaan heb, vlak nadat ik mijn stukje hier schreef. Volgende week weer eens, als het er weer voor is.

1 Comments:

  • At 11 mei 2009 om 23:40, Anonymous Yvon said…

    Begrijp het punt wel, zie alleen in de stad kinderen met heel wat zwaardere pleziercalorieën (leuk woord trouwens) dan een raket. En over die kcal gesproken, tot ik het hier las wist ik niet dat een split eigenlijk zo weinig bevat. Eén van de weinige k-e-k ijsjes die in huis komen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home