Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 mei 2009

Misschien ben ik niet mondain genoeg

Mail! KitchenAid wil mij vertellen over een nieuw hebbeding voor thuis: een ijsblokjesmachine. Nu geef ik toe dat ik sinds ik een tijdje in de VS heb vertoefd af en toe wel eens gewenst heb dat ik zoiets had, maar ik weet mijn voorraad ijsblokjes toch meestal wel op peil te houden. Zo'n fraaie ijsblokjesmaker is dus meer leuk dan nodig.

Maar KitchenAid denkt daar anders over. "Met een permanente voorraad van acht kilogram kristalheldere ijsblokjes kan je heel wat zomerse feestjes en cocktailparty’s houden", vindt het bedrijf. Vandaar dat hun "gloednieuwe fancy ijsblokjesmachine" niet langer alleen voor de professionele markt beschikbaar is, maar ook in een inbouwversie voor thuis.

Ik moet me in elk geval niet verbeelden dat de blokjes die ik in mijn vriezer maak ermee door kunnen. "Als je met ijsvormen of de ijsmaker van de koelkast werkt", leert KitchenAid mij, "krijg je ondoorzichtige blokjes. Dat komt omdat het ijs op een statische manier geproduceerd wordt, zonder enige vorm van beweging van het water. Vaak ruikt of smaakt het ijs ook naar voedsel dat in de ijskast bewaard wordt". Ik heb dat laatste nooit gemerkt, maar ik zal er eens op letten. In elk geval maakt de KitchenAid gebruik van een pomp die laagje per laagje water spuit, met als resultaat perfect gevormde, kristalheldere ijsblokjes, die bovendien niet meer aan elkaar plakken dank zij de luchtvrije omgeving waarin ze worden aangemaakt.

Blijven twee nadelen. De grootte van het apparaat (de afmetingen staan er niet bij, maar voor "een permanente voorraad van 8 kg" en een productiecapaciteit van 10 kg/24 uur zul je toch geen al te klein apparaat hebben) en de prijs--en dan vooral die laatste: de richtprijs in de winkel bedraagt 1.999 euro. Ik moet toegeven: ik vind dat duur betaald, zelfs voor een onuitputtelijke voorraad kristalheldere ijsblokjes zonder geurtje. Maar misschien ben ik niet mondain genoeg. Ik kan me mijn laatste cocktailparty in elk geval niet herinneren.

Wat ik wel in dank aanvaard, is het bij het persbericht gevoegde recept, dat me voor de naderende warme dagen erg lekker lijkt. Ik deel het graag met u, waarbij ik overigens het ingrediënt "1 bol frambozensorbet ijsblokjes, om te serveren" achterwege laat, voornamelijk omdat ik geen idee heb wat hiermee bedoeld wordt*. Ik vermoed dat stervelingen die geen KitchenAid ijsblokjesmachine hebben ze kunnen vervangen door gewone ijsblokjes (zoals ook in het recept staat).

IJskoude frambozendaiquiri met rozen en munt

Voor 2 personen

Voorbereiding: 5 minuten

- 12 frambozen
- 2 el rozenlikeur
- 4 grote muntblaadjes
- 4 el witte rum
- 1 el rozenwater
- 2 el limoensap
- ijsblokjes

Maal de frambozen fijn in de blender. Duw de frambozenpuree door een fijne zeef en doe weer in de blender. Voeg de resterende ingrediënten toe en meng tot een gladde massa. Verdeel enkele ijsblokjes over twee cocktailglazen, giet er de daiquiri op en serveer meteen.

*EDIT: misschien zijn er een streepje en een regelsprong weggevallen, en wordt er bedoeld dat je 1 bol frambozensorbet nodig hebt en daarnaast ijsblokjes om te serveren. Dat zou kunnen. Ik weet niet of frambozensorbetijs makkelijk te krijgen is. Zult u toch nog met de ijsmachine aan de slag moeten, een aankoop die ik u dan weer wel van harte aanraad. Ik zal, zodra het frambozenseizoen echt begonnen is, eens experimenteren.

2 Comments:

  • At 5 mei 2009 om 20:02, OpenID Kees said…

    Ken je Soda Club? Dat is een apparaat om priklimonade te maken. Het is niet duur en een lege koolzuurcilinder kun je, vaak om de hoek bij de slijter, voor een luttel bedrag omruilen voor een volle. De bedoeling is natuurlijk dat je regelmatig een assortiment limonadesiropen afneemt van de betreffende firma. Dat doe ik niet omdat ik eerlijk gezegd prikwater zonder bijsmaakjes lekkerder vind. Die frambozensorbet ijsblokjes doen me enigszins aan dat kettingverkoopverhaal denken maar een vergeten komma kan natuurlijk ook heel goed.

     
  • At 8 mei 2009 om 00:09, Anonymous Yvon said…

    Absoluut eens: een ijsmachine is echt de moeite van aanschaf waard (en voor een prikkie op marktplaats bv te koop). Frambozensorbetijs lijkt me zo gemaakt, alleen ben ik blijven steken in de gemarmerde frambozenroomijs van La Lawson. Dat, met knetterpops (en de lolly weggooien).

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home