Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

13 mei 2009

Eerst komt het vreten

Eerst komt het vreten, dan komt de moraal. Het wordt regelmatig misprijzend gezegd wanneer mensen gewin vóór normen laten gelden. En dat is grappig, want de grote Bertolt Brecht bedoelde dat er nu juist niet mee. Integendeel.

Brecht--een marxist pur sang--vond dat je van mensen geen moreel gedrag mocht verwachten als je niet zorgde dat ze te eten hadden. Dat is de werkelijke betekenis van het zo dikwijls misbruikte citaat.

Uw eetschrijver heeft het dezer dagen behoorlijk druk. Niet zozeer met eetschrijven (hoewel ook dat gelukkig weer iets aantrekt, crisis, u weet wel), maar met theater. Overmorgen namelijk gaat in Hilversum een Nederlandse productie in première van het meesterwerk uit de jaren '20 waaruit bovenstaand citaat afkomstig is: die Dreigroschenoper (de Driestuiversopera) van Brecht met muziek van Kurt Weill, opgevoerd door Toneelgroep Ars en het Promenadeorkest. En ik heb daarin een gastrol. Vandaar ook het hier afgebeelde visje. Logisch, nietwaar?

Er moet namelijk in één van de scènes--de bruiloftsscène van Mackie Messer met Polly Peachum, de dochter van de bedelaarskoning--nogal uitbundig zalm worden gegeten. En omdat het in het theater anno 2009 geen vetpot is, was voor elke uitvoering een echte zalm wat prijzig, nog afgezien van het feit dat de zalm wel even in de coulissen moet wachten vóór hij op mag. Of ik geen oplossing wist. Warempel, die wist ik. Ik maak dus van iets minder bederfelijke ingrediënten (ze kunnen rustig drie avonden na elkaar onder de lampen staan en maken ook de dagelijkse reparatie makkelijk) een grote zalmkleurige vis. O, en of ik er ook nog rekening mee wilde houden dat degene die van de vis moet eten allergisch is voor noten en eieren. Bovenstaand miniatuurtje van 15 cm is de uitkomst van mijn experimenten van de afgelopen dagen. Het visje bestaat uit aardappel, gekookt in bietennat en gepureerd met rode biet, vermengd met wat yoghurt (nee, geen mayonaise inderdaad) en vervolgens tot vis gevormd. Het ziet er qua kleur prima uit. De vorm is natuurlijk een wat archetypische vis en dat past dan weer mooi in de sfeer van het stuk waarin eigenlijk alles wordt uitvergroot.

Mocht u van theater houden en tijd/zin hebben: Die Dreigroschenoper staat de komende drie weekeinden op het programma. Hier kunt u desgewenst kaarten reserveren (dan wel telefonisch, via 035 6233993). Ik ga vanavond en morgen nog eens stevig met de groep repeteren, en morgen bij de generale mag meneer Zalm ook meedoen.

Wordt prachtig.

4 Comments:

  • At 14 mei 2009 om 10:25, Anonymous Jetty said…

    Off topic: Jan, zijn er al kouwe grond Lambada's?

     
  • At 14 mei 2009 om 10:47, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Dat is wel érg off-topic natuurlijk. :-) Als ik even voor Jan mag spreken (ik had het er een dag of tien geleden met hem over): nee, die zijn er nog niet. Het wordt wel tegen het eind van de maand. Dat is overigens normaal; vorig jaar waren ze aan de vroege kant.

     
  • At 14 mei 2009 om 19:57, Anonymous Jetty said…

    Het wachten valt me zwaar dit jaar!

     
  • At 14 mei 2009 om 23:58, Anonymous hannie said…

    Prachtig, de Dreigroscheroper! Ik luister nog zo af en toe naar de casettebandjes gecopieerd van de Lp met Lotte Lenia. Veel succes met de voorstelling!

    Ook off topic: gisteren kocht ik op de biomarkt dure Franse aardbeien. Ik kon echt niet meer wachten. Ze waren lekker. Geen idee wat voor soort. Het waren lange dunne aardbeien. Ik geloof dat ze uit Clermont (Auvergne?) kwamen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home