Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

18 mei 2009

Carlo's ossenhaasjes

Pfoe, het eerste speelweekend van onze Dreigroschenoper zit erop en met gepaste trots kan ik wel zeggen dat iedereen die niet is komen kijken, ongelijk had. Gelukkig zijn er nog twee speelweekenden en geloof het of niet, maar er zijn nog enkele plaatsen.

Maar als je na zo'n zondagmatinee om zes uur thuiskomt, na een week waarin je zaterdagavond de deuxième, vrijdagavond de première, donderdagavond de generale, woensdagavond een technische doorloop en maandagavond een orkestrepetitie achter de rug hebt, heb je een dilemma. Aan de ene kant heb je trek, maar beslist in iets anders dan de boterhammen met kroket of andere snelle happen die je uit tijdgebrek de hele week naar binnen hebt gewerkt. En aan de andere kant ben je behoorlijk afgepeigerd, heb je uren op je voeten gestaan en voel je niets voor al te uitgebreid koken.

Gelukkig schoot me Carlo Santangelo te binnen. Ooit was hij een collega van mij in de keuken van Gianfranco's restaurant, later opende hij een eigen restaurantje dat hij simpelweg Da Carlo noemde. Hij was goed in de wat huiselijke keuken: geen culinaire hoogstandjes, maar smakelijke combinaties van goede ingrediënten. In zijn restaurant at ik ooit de filetto di Carlo, waarvan ik hem niet eens het recept vroeg. Wel heb ik het daarna ooit eens nagekookt, maar ik was het helemaal vergeten. Tot eergisteren dus, toen ik in door de supermarkt snelde. Gisteren stond zijn filetto dus voor het eerst in jaren weer bij mij op tafel, met frietjes en de sla die ik over had van mijn vegavis. Simpel maar heel zonnig en erg lekker. En ongetwijfeld met vlees van de scharrelslager, waarvoor ik deze keer echt geen tijd had, nog veel lekkerder.

Ossenhaas zoals bij Carlo Santangelo

Nodig voor twee:

- 2 ossenhaasjes van ca. 125 g elk
- 10 bospeentjes of 1/2 winterwortel
- 150 g champignons
- 12 blaadjes verse basilicum
- 100 ml droge witte wijn
- 150 ml room
- olijfolie, boter, zout, peper

Verwarm de oven voor op 75 graden en zet hierin drie borden. Schil de worteltjes en snijd ze in dobbelsteentjes van 1/2 cm. Was de champignons en snijd ze in schijfjes. Laat de boter heet worden in de koekenpan en bak de ossenhaasjes drie minuten aan elke kant. Leg ze op het bovenste bord en laat ze 15 minuten in de warme oven rusten.

Laat in een tweede koekenpan olie heet worden en bak hierin de champignons op zo hoog mogelijk vuur tot het vocht eruit is verdampt. Verhit intussen een klein klontje boter in een steelpannetje en smoor hierin de worteltjes gedurende 4 minuten. Doe de champigons bij de worteltjes, laat samen nog een minuutje smoren en giet de witte wijn in het steelpannetje. Laat tot op hoog vuur tot minder dan een kwart inkoken. Voeg de room toe en laat nogmaals inkoken tot ongeveer een derde. Snijd intussen de basilicum in dunne reepjes. Breng de saus op smaak met zout en peper, en roer er van het vuur af tweederde van de basilicum door. Leg de ossenhaasjes op de twee onderste borden, schep er de saus half over en strooi er de rest van de basilicum over.

P.S. De fotografie stelt weer eens niets voor, maar ja: moe dus.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home