Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

20 april 2009

Niks wintergroente!

Het lijkt wel of het steeds gekker wordt met die seizoensverwarring in de groenteafdeling. Nu blijken weer grote groepen mensen te denken dat andijvie een wintergroente is. Vanwege de stamppot kennelijk, die blijkens een recent onderzoekje huizenhoog favoriet is en zelfs de boerenkool met een factor acht klopt.

Onzin, dus. Andijvie is een zomergroente bij uitstek. Rond deze tijd (we zijn door het mooie weer wat vroeg; normaal is begin mei) begint aarzelend de allereerste Nederlandse andijvie van de volle grond in de winkels op te duiken. Dat gaat door tot ergens in november. Alle andijvie die je in de winter en vroege lente koopt, is afkomstig uit andere landen (vooral Italië en Spanje) of uit de Nederlandse kas.

Nu weet ik niet hoe het met u is, maar ik taal dezer dagen absoluut niet naar stamppot. Ik wil lichtvoetige, speelse kost die me duidelijk maakt dat de lente in het land is. De gestampte pot, ideaal gemaakt met blommige bewaarpiepers, komt daar niet voor in aanmerking. Daar beginnen we over een maand of zeven wel weer aan--misschien met de allerlaatste andijvie van de koude grond. Nog niet iets waar je nu aan wilt denken.

Intussen is die jonge voorjaarsandijvie niet te versmaden. Je kunt die koken of stomen, of er een lekkere salade mee maken, maar ik had zin in iets avontuurlijkers. Ik besloot een hartige taart te improviseren, die een enorm succes werd. U kunt hem voor 4 personen maken maar dan mag er nog wel een voorgerechtje of toetje bij. Maakt u hem voor twee, dan houdt u nog wat over voor bij de lunch van de volgende dag. Koud ook heel lekker!

Andijvietaart

Nodig:

- 1 krop andijvie
- 5 plakjes diepvries bladerdeeg (met boter, niet met plantaardig vet)
- 100 g gerookt ontbijtspek
- 1 ui
- 2 eieren en 2 eierdooiers
- 200 ml slagroom
- 100 ml melk
- bloem, boter
- zout, peper, nootmuskaat

en verder: vlaaivorm van 30 cm diameter, deegroller, alumiumfolie, 250 g droge peulvruchten

Verwarm de oven voor op 175 graden. Bestuif het aanrecht met bloem, laat 5 plakjes bladerdeeg ontdooien, trek er het papier af, leg ze op elkaar en rol ze uit tot een cirkelvormige lap die ruim in de bakvorm past. Kwast de bakvorm in met wat boter, rol de deeglap losjes rond de deegroller en leg hem in de bakvorm. Even aandrukken aan de randen, over de rand vouwen en overschotjes afsnijden. Prik het deeg in rijtjes met een vork in, dek het in de vorm met aluminiumfolie af en verspreid hier de peulvruchten over. Bak de taart zo gedurende 30 minuten "blind". Haal hem uit de oven en doe meteen de deur weer dicht zodat de oven op temperatuur blijft. Neem het folie met de peulvruchten uit de taart.

Was tijdens het bakken de andijvie en snijd ze in fijne reepjes. Breng een grote pan water aan de kook, doe steeds een hoeveelheid andijvie in een vergiet en dompel die gedurende 30 seconden in het kokende water. Meteen met overvloedig ijskoud water afspoelen en overdoen in een kom. Vervolgens zo goed mogelijk laten drogen, liefst in een slacentrifuge.

Snijd het ontbijtspek in dunne reepjes en bak deze in een drup olie tot ze kleuren. Snijd de ui in flinterdunne ringetjes en bak die in het spekvet tot ze zacht zijn. Doe de spekjes en de uiten bij de andijvie in de kom. Klop de eieren en de eierdooiers tot een gelijkmatig mengsel en giet dit over de andijvie, ui en spekjes. Voeg de room en de melk toe en breng op smaak met peper, zout en een flinke hoeveelheid zelfgeraspte nootmuskaat. Roer goed door.

Giet dit mengsel in de taartvorm en zet de taart in de oven. Laat gedurende 15 minuten bakken op 175 graden, draai daarna de oven naar 125 graden en laat de taart nog eens 45 minuten op deze temperatuur stollen. Voel even met de vingers of het mengsel niet te vloeibaar is (dat zal ervan afhangen hoe droog u de andijvie hebt gekregen); laat eventueel nog 10 à 20 minuten op 100 graden verder stollen.

5 Comments:

  • At 20 april 2009 om 17:45, Anonymous Edith said…

    Heerlijk! Ik moet mijn versie ook weer eens van stal halen. Die haalde het ooit zelfs tot de menukaart van een restaurant!

     
  • At 21 april 2009 om 00:32, Anonymous Anoniem said…

    Dank!
    ik had al te lang te weinig meer met andijvie gedaan, maar morgen staat het weer op het menu. Dankzij jouw bericht dus:-).

    Keek er ook nog even mijn oude recepten op na.
    Oh....jaaa, ik maakte het meestal met een "taartkorst" van aardappelpuree (+ paar natuurlijke toevoegingen) i.p.v. bladerdeeg.
    Combineert voortreffelijk met de andijvie, scheelt het moeilijke en bewerkelijke zelf-maken van mooi bladerdeeg, en, ook als je kant-en-klaar bladerdeeg koopt het voorbakken/blindbakken.

    Smakelijke groet,

    sanne

     
  • At 21 april 2009 om 08:04, Anonymous Odette said…

    Ook heel lekker met spinazie...

     
  • At 21 april 2009 om 12:01, Anonymous Yvon said…

    Ik heb andijvie nog nooit gekocht bedenk ik me nu. Helpt ook niet echt dat ik een aversie heb tegen stamppotten én hartige taarten. Dus wat dan er mee te doen en waarbij...

     
  • At 21 april 2009 om 18:23, Anonymous Robin said…

    Over seizoensverwarring gesproken, denken dat stamppot alleen bij de winter past! Tsssssss. Ik denk dat ze door mensen zoals jij de idiote term "zomerstamppotje" hebben uitgevonden. Een echte hollander smult tegenwoordig het hele jaar door van stamppot rauwe andijvie.
    Duizendmaal lekkerder dan zo'n muffe, vette taart met ik weet niet hoeveel loze calorieen en versnotte andijvie. (no offence! :D )

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home