Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 april 2009

Het informatiedieet, dus

"Weet je dat jouw blog vooral gelezen wordt door mensen met professionele belangstelling?", vroeg een niet nader te noemen professional mij vorige week. "Gewone mensen komen er volgens mij bijna niet. Je moet toch eens nadenken of je dat wel wilt". Een opmerkelijk statement, want hoe weet de man dat nu? Ik kan het zelf alvast niet aan mijn statistieken afleiden.

Ja, natuurlijk weet ik dat menig bezoeker van Eetschrijven zelf ook ergens over eten schrijft. Dat zie je zodra je de reacties eens doorneemt. Maar dat brengt mij nog niet tot de conclusie dat er bijna geen "gewone mensen" komen. Schrijvers schrijven nu éénmaal graag, dus die reageren vanzelf ook meer. Trouwens, de overgrote meerderheid van de bezoekers komt, leest (langdurig dan wel extreem kort) en gaat. Daar is niets over te zeggen.

Toch is het toeval af en toe groot. Dan heb ik iets geschreven en kom ik een paar dagen later mijn eigen denklijntje ergens in een blad tegen, met iets andere woorden. Mogelijk een geval van Great Minds Think Alike, maar dat gebeurt dan toch best wel vaak. Enfin, het is in elk geval hoe je het ook wendt of keert een bewijs dat ik vingers op zere plekken weet te leggen.

Zo viel ik hier een maand of drie geleden Martijn Katan af. Hij had als zijn mening gegeven dat diëten vooral werkten doordat mensen het di-eten minder lekker vonden dan hun gewone eten en dus vanzelf minder aten. Dat was ik niet met hem eens. Ik stelde dat weliswaar elk dieet werkt, maar dat dat vooral komt doordat mensen die een dieet volgen beter letten op wat ze eten en zich constant de vraag stellen "mag dit wel"? Dat kun je dus ook doen zonder een dieet te volgen, met alle positieve effecten van dien.

Afgelopen zaterdag (ik heb de krant niet meer en het stukje staat (nog) nergens online, dus u zult het van me moeten aannemen) schreef Katan een column in de NRC, waarin hij de theorie naar voren bracht dat mensen die biologisch eten gezonder en minder zwaarlijvig zijn, niet zozeer omdat biologisch voedsel gezonder zou zijn en minder zwaarlijvigheid zou veroorzaken, maar eenvoudig omdat ze bewuster met hun eten omgaan. Dat denklijntje kwam mij dus bekend voor.

Opvallend, nietwaar? Misschien had die professional van hierboven toch wel voor een deel gelijk. En anders mag ik mijn eigen ego in elk geval kietelen met de wetenschap dat ik meer visie heb dan ik dacht. Ik zou zeggen: léés mij. En nu ik toch op die fiets zit: waarde hoofdredacteuren, vraag mij eens wat vaker voor een stukje.

6 Comments:

  • At 7 april 2009 om 17:08, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Deze zeer gewone vrouw -lees: iemand die geen professionele edoch hobbyistische belangstelling voor eten heeft- volgt uw blog met regelmaat en heus, ik ben niet de enige :-)

     
  • At 7 april 2009 om 17:50, OpenID Kees said…

    Wat moeten we precies onder 'professional' verstaan? Zoals je weet werk ik na een korte onderbreking weer in de gezondheidszorg. Ik word o.a. geacht voedingsadviezen te geven en daarom ben ik zeer geïnteresseerd in de gezondheidsaspecten van alles wat met voeding te maken heeft. Maar ik ben er ook heilig van overtuigd dat lekker en gezond eten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Daarom vreet ik jouw weblog! :-)

     
  • At 8 april 2009 om 08:53, Anonymous Kokend Water said…

    Ik ben inderdaad professional. In de IT. Niet in de kookologie.

    Toch lees ik hier vrijwel dagelijks.

    Oh ja, ik schrijf ook nog over eten.

    Ben ik nu niet meer gewoon?

    ;-)

     
  • At 8 april 2009 om 13:37, Anonymous Anoniem said…

    Thuis en met vrienden praten wij vooral over eten. En we zijn heel gewoon, inderdaad. Er is geen chefkok of recensent onder ons te ontdekken.

     
  • At 8 april 2009 om 19:18, Anonymous Agnes said…

    Hoi,

    Ik lees sinds ongeveer 2 jaar geregeld jouw blog. Ik ben een absolute amateur op het gebied van koken, maar ik heb ontzettend veel bijgeleerd door dit en andere blogs. Vooral stukken kritischer gaan kijken naar supermarkten, meer belangstelling voor biologisch eten, geen pakjes en zakjes meer etc. Bedankt!

    Agnes

     
  • At 9 april 2009 om 20:18, Blogger Lindy said…

    Ik ben dol op eten, gezien mijn eeuwige geschommel. Maar zéker geen professional zoals je weet. En toch probeer ik eetschrijven dagelijks even te bezoeken. En niet alleen vanwege onze inmiddels al bijna eeuwige vriendschap, want dan was ik, wanneer ik geen interesse zou hebben, allang afgehaakt :). Ga vooral zo door.

    BTW: We zijn aan het verhuizen. Een huisverwarmend feestje volgt later wanneer het bedrijf óók naar deze locatie is verhuisd.

    Liefs, ook voor G!

    Lindy

    whoehaaaa. de woordverificatie die ik hieronder in moet vullen, is "forkerna". Als ik nu het logaritme weggeef mag je dit comment verwijderen, maar het is zó grappig :)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home