Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 april 2009

Gezond

Dat wordt smullen, jubelt AH in zijn huisblad AllerHande. Want Hollandse aardbeien, zo vertelt de grootgrutter enthousiast, zijn nú op hun lekkerst.

Foto erbij. Aardbei met een flinke hoeveelheid geraffineerde kristalsuiker eraan. Opvallend omdat dat voor echt goede Hollandse aardbeien volstrekt onnodig is: die zijn van zichzelf meer dan zoet genoeg.

Bij AH niet. Daar hebben ze namelijk weer lekker voordelig ingekocht, waarbij kwaliteit en smaak op het tweede plan komen. Zo mooi egaal van kleur heb ik er bij AH alvast niet één gezien: ze zijn stuk voor stuk nog bleek aan het kroontje, bewijs dat ze onvoldoende hebben doorgerijpt voor ze werden geplukt. Dat is beter voor de winst, want onrijpe aardbeien zijn harder en geven minder transportschade. Maar het is er, weet ik na een persoonlijke proefneming, ook maar al te goed aan te proeven: ze zijn behoorlijk zuur. Dat is inderdaad zonder flink wat extra suiker bijna niet te hachelen. Maar of zo'n hap suiker met een vaag aardbeiensmaakje dan nog met recht een "gezonde keuze" heet?

Sorry, lezer, het gaat hier de laatste weken best vaak over aardbeien. Maar daar ben ik ook behoorlijk nijdig over. Zoiets lekkers, en er dan zó mee omgaan.

8 Comments:

  • At 23 april 2009 om 16:52, Anonymous Jan Robben said…

    Ik vind het niet erg hoor Gerrit Jan dat het over aardbeien gaat ;-)Ik ben er ook elke dag mee bezig.
    Een groenteman op de Albert Cuyp markt heeft er ook iets op gevonden om zich te onderscheiden. Je neemt een stapel Nederlandse aardbeienkratjes met dito groene pulpdoosjes. Je kiept daar Spaanse knollen in en je zet er een groot bord bij met "Hollandse aardbeien" voor een zacht prijsje van 2,50 per pond.
    Zelf gezien afgelopen zaterdag.

     
  • At 23 april 2009 om 21:18, Anonymous Jetty said…

    Geefnie hoor Gerrit Jan, we weten wel dat aardbeien jouw na aan het hart liggen.
    Zijn er al volle grond Lambadaatjes?

     
  • At 23 april 2009 om 22:46, Anonymous Jan Robben said…

    Maandje wachten Jetty.

    Wist je trouwens dat bijna alle kas-Lambada's die er nu te koop zijn van 1 bedrijf komen? Stel dat hij er ook mee stopt dan is de Lambada waarschijnlijk voorgoed uit het schap verdwenen. De ene na de andere kas-Lambadateler houdt het voor gezien en gaat een ander, productiever ras telen.

     
  • At 23 april 2009 om 23:43, Anonymous Jetty said…

    Welk bedrijf is dat Jan?

     
  • At 24 april 2009 om 15:59, Anonymous Jan Robben said…

    Jetty, Beekers Berries

     
  • At 24 april 2009 om 20:29, Anonymous Jetty said…

    J aidd, die had ik laatst dus.

     
  • At 24 april 2009 om 21:26, OpenID Kees said…

    GJ, het is me inmiddels wel duidelijk dat de aardbei jouw passiefruit is, in ieder geval zo goed als. Ik heb er geen probleem mee als je er zo vaak over uitweidt als je dat nodig vindt. Maar dat komt vast omdat ik aardbeien ook vreselijk lekker vind. De goeie, voor alle duidelijkheid.

     
  • At 27 april 2009 om 22:51, Anonymous Anoniem said…

    Voor Jan Robben,

    EN hoe herken ik de groenteman op de Albert Cuyp die dit doet? Behalve dan aan de hele lage prijs? Kom regelmatig op die markt en ben eerlijk gezegd heel vaak teleurgesteld inde kwaliteit van de groente/fruitstands aldaar. Geen wonder dat het slecht gaat op de markt denk ik dan.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home