Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

29 april 2009

De enige manier?

Ik heb een hartgrondige hekel aan reclamespotjes waarin consumenten een rad voor ogen wordt gedraaid. Ja, natuurlijk is bedriegelijke reclame verboden, maar kennelijk geldt dat niet voor bedrog dat "alleen maar" op overdrijving berust. Een concurrent zwart maken mag niet, maar een eind in de ruimte zwetsen om de "noodzaak" van je product aan te dikken kennelijk wel. Blue Band doet dat ook al.

Dezer dagen zweeft er een spotje door de lucht voor de Tefal Actifry. Een moeder is bezig frietjes te snijden en geeft de rauwe aardappelstaafjes aan haar ongeduldig wachtende spruit (wat is er toch gebeurd met samen aan tafel?). Junior zet er dadelijk de tanden in, maar het valt hem nogal tegen. Een offscreen hogepriester vraagt "Is rauw eten de enige manier om minder vet te eten?". Nee hoor, zo blijkt. Je kunt je frietjes ook klaarmaken in de Tefal Actifry. Daar hoeft maar zó weinig vet in (zo te zien een half tot een heel theekopje vol) om toch lekkere frietjes te krijgen.

Nu wil ik het niet alweer hebben over die eeuwige vetfobie. Gefrituurd spul moet je inderdaad niet vaker eten dan, pak 'm beet, één keer per week. Maar wél vind ik het je reinste volksverlakkerij om te doen of er slechts twee keuzes zijn, gefrituurd of rauw. Je hoeft inderdaad niet rauw te eten om minder vet binnen te krijgen. Je kunt je aardappelen bijvoorbeeld koken of stomen, dan krijg je nog veel minder vet binnen dan met dit keukengadget van Tefal.

Een half tot een heel theekopje vol vet vind ik trouwens helemaal niet weinig. Dat kunnen we in huize Eetschrijver een stuk voordeliger. Aardappels aan partjes snijden (schillen hoeft niet, gewoon even goed schoonboenen), in een ovenschaal leggen, een scheutje goede plantaardige olie (bijvoorbeeld arachide) erover en 40 minuten in de oven op 180 graden. Het resultaat is wat de Fransen pommes boulangères noemen: ze lijken op frietjes, maar zijn véél lekkerder. Geen omkijken naar bovendien. En zoals gezegd nog véél minder vet dan in zo'n Tefal Actifry. Hoeft u zich ook niet meer af te vragen waar u dát ding nou weer neer moet zetten.

P.S. U hebt me weer twee dagen gemist, lezer. Te veel aan mijn hoofd, en daardoor geen inspiratie. Zo af en toe gebeurt dat, vrees ik.

11 Comments:

  • At 29 april 2009 om 17:48, Anonymous Anoniem said…

    Er moet 1 tot 2 eetlepels olie bij voor een kilo friet. Voorgebakken frietjes uit de super kunnen er zonder extra olie in. Dat theekopje gaat dus niet op.

     
  • At 29 april 2009 om 22:38, Anonymous Jetty said…

    40 minuten?? Maar Gerrit Jan, dan moeten de kindertjes wachten!

     
  • At 29 april 2009 om 22:54, Anonymous hannie said…

    Met of zonder deksel in de oven? Nog omscheppen af en toe?

     
  • At 30 april 2009 om 00:11, Anonymous Anoniem said…

    @ GJ: helemaal eens met je schrijven, zoals trouwens erg vaak :-)

    @ -andere- Anoniem: waarschijnlijk hartstikke "handig" en zonder veel vet dan....over smaak/kwaliteit en toegevoegde zooi in de supermarkt-frietjes kunnen we twisten, maar dat ga ik niet doen...is persoonlijk, lijkt me..

    @ Jetty: gewoon wat eerder de aarpeltjes in de oven smijten,en als dat door-de-week niet lukt, dan maar in weekend ??
    (en ook: kinders krijgen er echt niks van als ze even moeten wachten.....maar ja... de meeste ouders natuurlijk wel....lol!)

    @ hannie: niks deksel, gewoon op bakpapier op de bakplaat voor en grote hoeveelheid, of in ovenschaal voor een kleinere portie, en ja, een keertje omscheppen kan beslist geen kwaad, maar zelfs zonder dat krijg je verukkelijke aardappeltjes.
    Wat tijm, rozemarijn en/of oregano erop maakt ze nog lekkerder. Teentje gesnipperde knoflook erover als je daarvan houdt (tenminste, zo doe ik ze. GJ zal wel corrigeren als ik iets essentieels vergeet...)

    Eet smakelijk en goed allemaal!

    sanne

     
  • At 30 april 2009 om 10:23, OpenID Kees said…

    Vetten zijn wellicht de meest boeiende bestanddelen van onze voeding. Maar om dat in te zien moet je wel de overvloed aan onzin die over vetten verkondigd wordt terzijde leggen.

    Jammer genoeg hebben hele volksstammen nog niet door dat aardappels (en de meeste andere koolhydraten) overgewicht in de hand werken en niet de vetten. Uiteraard op transvetzuren na, want die doen hele enge dingen met je gezondheid.

    Frituren doe ik in kokos- of palmolie, uiteraard ongehard. Dat spul gaat ook nog eens een eeuwigheid mee omdat het nauwelijks oxydeert, oftewel niet ranzig wordt.

    Bakken doe ik sinds kort in een mengsel van elk eenderde sesam-, kokos- en olijfolie. Zeer stabiel, smakelijk en het draagt ook nog eens bij aan een uitstekende gezondheid.

     
  • At 30 april 2009 om 12:13, Anonymous Jetty said…

    Hmmm, dat ging niet helemaal goed. Heb het net uitgeprobeerd maar de meesten waren niet echt gaar.
    Misschien volgende keer de oven wat heter.

     
  • At 30 april 2009 om 15:51, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Hogere temperatuur zou ik niet als eerste proberen, Jetty. Begin maar met een minuutje of tien langer. Iets dunnere partjes snijden kan ook helpen.

     
  • At 30 april 2009 om 21:54, Anonymous Jetty said…

    ok, ga ik doen.
    (bedenk me net dat ik idd wel dikke stukken had ja.)

     
  • At 2 mei 2009 om 15:18, Anonymous Jetty said…

    Ondanks dat ik er halverwege achterkwam dat ik vergeten was er olie bij te doen smaakte de tweede rone met dunne schijfjes al stukken beter :-)

     
  • At 2 mei 2009 om 15:26, Anonymous Robin said…

    Lekkere dikke kwarten of zelfs halfjes als het kleinere aardappels zijn, 45 minuten op 200 graden. Maar ik week ze altijd nog even 10 minuutjes in warm water met zout en azijn. De azijn tegen de kanker en het zout tegen het plakken aan de bakplaat. Even afdrogen in een theedoek, omschudden met een thee- of eetlepeltje arachide olie. Zeezout voor de knapperigheid. Wij eten dat 1 a 2 keer per week.

    180 graden is wel heel laag, worden ze dan nog wel bruin? Of heb jij misschien een hete-luchtoven? Dat kan ook nog uitmaken?

     
  • At 3 mei 2009 om 11:56, Anonymous Jetty said…

    Yep, ik heb inderdaad een hetelucht oven. Ik ga het van de week eens proberen met frietjes uit de super.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home