Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

16 april 2009

Lust u nog pimpelpaarse peultjes?

Bij mijn allereerste bezoek aan de VS, alweer vele jaren geleden, zat ik in een diner waar mij door de kaart surprise french fries werden beloofd bij de T-bone steak. Wat de verrassing was, bleek toen ik het bord voor mijn neus had: de frietjes waren knalblauw. Ik weet niet hoe het u zou vergaan, lezer, maar ik hoefde niet meer.

Amerikanen, zo weet ik inmiddels, zijn dol op het kleuren van hun eten in de meest oneigenlijke tinten, en kennelijk vinden hele volksstammen dat helemaal het einde. Het zou hier ook op termijn zó maar kunnen: ik zag laatst bij een benzinestation al een eng blauw dorstlesdrankje met de naam Raspberry Blue (huh?) en ook in Italiaanse ijssalons zie je bij het jonge volkje al massale voorkeur voor iets dat "smurfenijs" wordt genoemd, met een kleur waarvan het me niet zou verbazen als je er licht van ging geven in het donker. De nieuwe tijd, net wat u zegt.

Gisteren struinde ik wat rond op een erg vermakelijke site met de naam 11points.com en zag daar zowaar een item over vreemd gekleurde foodstuffs. Als u wilt weten hoe groen bier, roze boter en nog veel meer marginaal eetbare mallotigheid eruit ziet, ga dan eens kijken. Doe het alleen niet vlak vóór of na het eten, is mijn advies.

4 Comments:

  • At 16 april 2009 om 21:47, Anonymous RozeMarijn said…

    Maar paarse bonen bestaan dan weer wel ;) (google-afbeeldingen "purple queen, bean")

    Dat smurfenijs nooit durven eten. Welke smaak hebben ze die mee gegeven?

     
  • At 17 april 2009 om 08:18, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Jeetje, RozeMarijn, ik heb geen idee. Ik heb dat smurfenijs namelijk ook nooit durven eten. ;-)

     
  • At 17 april 2009 om 08:44, Anonymous Lia said…

    Ga naar Delft om het uit te proberen: ik was vorige week met het mooie weer bij ijssalon Bokhoven en daar hadden ze het ook. En nee, ik ben het experiment niet aangegaan.

     
  • At 17 april 2009 om 11:46, Anonymous Yvon said…

    Haha blauwe friet, maar voor de rest heb ik denk een kleine Amerikaanse inslag, hou er wel van een beetje te foppen met kleuren. Met blauw gegarandeerd shockeffect, of gewoon een drupje groen, geel, roze om gerechten meer te laten 'knallen'. Zwart is nog ongebruikt, ook eens iets mee verzinnen.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home