Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

05 maart 2009

Vroeg dit jaar?

Ik had natuurlijk weer geen fototoestel bij me toen ik afgelopen zaterdag over de markt struinde in Naarden. Toch maar eens afstappen van dat ouderwetse idee van mij dat een telefoon louter iets is om mee te bellen? Mijn geliefde G. heeft allang zo'n toestel waarmee je belt én kiekt. Maar ook haar had ik niet bij me.

Hoe dan ook: ik stond met open mond van verbazing te staren naar een bord bij de viskraam. "Ze zijn er weer: Hollandse nieuwe!" stond daar in juichletters op te lezen. De visman had er succes mee: bij zijn kraam stond menigeen een harinkje weg te werken.

Wegwerken, dat deed hij zelf vermoedelijk ook. Zijn oude voorraad, wel te verstaan. En ach, waarom niet? Vroeger werd haring buiten het seizoen snel tranig, maar met de moderne conserveermogelijkheden proef je nauwelijks meer verschil. Eigenlijk kun je het hele jaar door lekker op zijn Hollands haring eten.

Alleen weet de modale consument dat vermoedelijk nog niet. En dus neem je hem in de maling door een groot bord bij je kraam te zetten. "Ze zijn er weer". Want ook dát weet de consument anno 2009 niet meer. Dat ze er nog lang niet zijn. Dat je daarvoor moet wachten tot de week na de eerste zaterdag na Pinksteren.

Toen ik er de visman op aansprak, was zijn commentaar kort maar krachtig: "Wat gééft dat nou, meneer. Als ze maar lekker zijn".

3 Comments:

  • At 5 maart 2009 om 12:25, Anonymous RozeMarijn said…

    Zo'n man is zijn beroep niet waardig. Vreselijk dom.

     
  • At 5 maart 2009 om 13:03, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Je hebt gelijk, RozeMarijn. Dit soort mensen verkoopt je vermoedelijk met hetzelfde gemak kabeljauw uit het sleepnet van een megatrawler als "duurzaam lijngevangen". Als het maar lekker is, nietwaar?

     
  • At 7 maart 2009 om 15:29, Blogger Ineke said…

    In Zaandam heb ik ook een visboer gespot met hetzelfde op mijn bordje staan...

    Mijn harinkje heb ik elders gekocht en oeoeoeoh wat was ie lekker.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home