Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 maart 2009

Ossobuco zonder ossobuco (voor Jetty)

Jetty was weliswaar geamuseerd, maar toch licht teleurgesteld over mijn stukje "Schenkel zonder schenkel". Dat zal trouwens wel voor meer mensen gegolden hebben, want klaarblijkelijk was een link naar mijn berichtje beland op een site met nieuwsfeeds over voetbalclub Willen II, waar ene Danny Schenkel blijkt te spelen. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken.

Maar met Jetty wil ik dat wel proberen, want voor haar heb ik een zwak, vooral sinds zij mij laatst heeft toevertrouwd dat ik haar als notoire kookhater met mijn stukjes aan het koken heb gekregen. Kijk, zoiets streelt het ego en dan doe je graag iets méér. Jetty eet vegetarisch en had gehoopt op een vleesloze ossobuco--en dat was het niet.

Nu is een vleesloze ossobuco net zo onmogelijk als een vleesloze biefstuk, maar als het gaat om die ontzettend lekkere saus, is daar probleemloos een vegetarische variant mee te bedenken. Bij deze.

Penne rigate in Italiaanse saus met gremolata

Nodig voor 4 personen:

- 400-500 g penne rigate
- 3 uien
- 3 stengels selderij
- 1 niet te kleine winterwortel
- 5 tenen knoflook
- 1 dl goede witte wijn
- 25 cl groentenbouillon (eventueel van blokje)
- 1 pak passata (gezeefde tomaten)
- bouquet garni van tijm, salie, oregano en rozemarijn
- 1 bosje platte peterselie
- geraspte schil van 1 citroen (alleen het gele deel)
- olijfolie, zout

Snipper de uien, maak selderij en wortel schoon en snijd in zo klein mogelijke stukjes. Hak 3 tenen knoflook fijn. Verhit in een steelpan de bouillon met de passata tot tegen de kook aan. Laat in een grote braadpan twee eetlepels olie heet worden en fruit hierin op vrij hoog vuur onder regelmatig omscheppen de ui, selderij en wortel (de zgn. soffrito) gedurende 5 minuten. Voeg de knoflook toe en laat nog een minuutje meefruiten. Schenk de wijn bij de soffrito en laat inkoken. Schenk nu het hete mengsel van bouillon en passata bij de groenten, doe het bouquet garni erbij, leg het deksel op de pan en laat een uurtje op heel laag vuur sudderen. Eventueel water toevoegen als de saus te droog wordt.

Maak nu meteen de gremolata: hak de overgebleven twee tenen knoflook fijn, hak de peterselie en doe beide met de citroenrasp in een kommetje dat u met folie afdekt en een uurtje laat staan.

Als de saus klaar is, kook dan de pasta al dente. Kijk of de saus de gewenste dikte heeft en doe er zo nodig nog een scheutje water bij of laat hem nog even op hoog vuur iets inkoken. Is de saus naar wens, roer er dan de gremolata door, meng een beetje saus met de pasta, schep die op voorverwarmde borden en schep er de rest van de saus over. Sommige mensen vinden het lekker om hier nog wat geraspte parmezaan over te strooien, maar persoonlijk vind ik dat eigenlijk zonde van de smaak van de gremolata.

2 Comments:

  • At 10 maart 2009 om 20:13, Anonymous hannie said…

    Ik ben er ook blij, ik eet ook geen vlees. Ik ga het zeker eens maken. En al ben ik dol op kaas, ik zou hier de kaas zeker weglaten omdat die om de hoofdrol gaat strijden met de citroen. En de smaak van die wedstijd lijkt me niet zo aangenaam.

     
  • At 11 maart 2009 om 10:28, Anonymous Jetty said…

    Kudo's voor de foto, echt briljant! Ik ga het zeker proberen, je hoort nog van me.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home