Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 maart 2009

Onno's culinaire kruisbestuiving

Onno Kleyn weet niet alleen ongelooflijk veel over eten, maar is bovendien een ontzettend aardige man. Toen ik hem gisteren mailde dat ik "iets" van plan was met zijn recept en dat het artikeltje vandaag om 10:00 uur op mijn site zou staan, heeft hij er vanmorgen tussen negen en kwart over negen voor gezorgd dat zijn recept nog net op tijd op zijn eigen site stond. En toen... was al die snelheid geheel voor niets.

Want juist vanmorgen had ik geen oog voor mijn mailbox. In plaats daarvan moest ik in zeven haasten met ons katje naar de dierenarts (nee, het gaat helaas niet goed en hoewel ze al vaker blijk heeft gegeven van een wonderbaarlijk herstelvermogen kunnen we het beestje nu echt zo ongeveer elk moment kwijtraken). Intussen zorgde de autopiloot van Blogger ervoor dat mijn gisteren geschreven en geparkeerde verhaal keurig werd gepubliceerd--zonder de link naar het recept. 't Kan toch ook niet eens goed gaan. Voor die enkele keer dat ik die automatische publicatiefunctie eens gebruik.

Hoe dan ook: Onno heeft, speciaal voor u als lezer van Eetschrijven, zijn recept online gezet. Ik heb het overigens vrijwel precies zo klaargemaakt, behalve dat ik in plaats van boter ganzenvet heb gebruikt--en dat ik volgende keer de truffel toch maar weer rasp in plaats van hem in de hakmolen te doen, want hier kreeg ik naar mijn smaak een iets te poederige structuur van. Van mij mag het ei trouwens ook 15 seconden korter pocheren, hoewel dat niet alleen een kwestie van smaak is, maar ook afhangt van de grootte van het eitje. En wat die truffel betreft: inderdaad, haast u. Over een weekje of twee is er vermoedelijk geen verse wintertruffel meer te krijgen.

Hoe dan ook: het originele recept van Onno Kleyn staat hier, compleet met de reden waarom. "Culinaire kruisbestuiving", zoals hij het noemt. Vandaar de titel.

5 Comments:

  • At 4 maart 2009 om 19:07, Anonymous Jetty said…

    Zwarte truffels, wintertruffels die bijna op, herfsttruffels die er inmiddels al zijn?
    Hoe werkt dat nou precies met truffels?

     
  • At 4 maart 2009 om 20:19, Blogger Onno said…

    Ik vergiste me, in mijn haast om voor Gerrit Jans 10 uur mijn stukje te plaatsen. Herfsttruffels, onzin natuurlijk, het moeten voorjaarstruffels zijn. Excuus.

     
  • At 4 maart 2009 om 23:09, Anonymous Jetty said…

    Aha, nu snap ik het. Ik ga het zeker een keer proberen.

     
  • At 5 maart 2009 om 00:33, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Moet je beslist doen, Jetty. Het is echt een ontzettend lekker recept van Onno. Maar probeer het nog met wintertruffel te doen.

     
  • At 5 maart 2009 om 20:22, Blogger Ineke said…

    Sterkte met poezenbeest. Huisdieren kunnen een mens veel plezier geven, maar ook veel stress.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home