Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 maart 2009

Hoeveel natrium?

Mail! Joke is bezorgd over haar zoutinname en die van haar gezin. "Het Voedingscentrum adviseert niet meer dan 6 gram zout per dag en dat probeer ik aan te houden. Maar in de ingrediëntendeclaratie van allerlei producten staat alleen de hoeveelheid natrium aangegeven. Kan ik nu, uitgaande van de chemische formule NaCl--half natrium dus--deze hoeveelheid gewoon maal twee nemen om de hoeveelheid zout uit te rekenen?".

Het is inderdaad wat wonderlijk. Het Voedingscentrum heeft ervoor gezorgd dat die zes gram zout er redelijk goed in zitten bij de consument, en dan komen producenten met natrium zonder dat de koper weet hoe hij dat om moet rekenen. Het lijkt me een maas in de wetgeving, dan wel een tekortkoming in de voorlichting.

Het is helaas niet simpel maal twee. In feite is 6 gram zout gelijk aan 2,4 gram natrium. Terugrekenend vanuit de hoeveelheid natrium betekent dat vermenigvuldigen met 2,5. 2 gram natrium is dus 5 gram zout.

Joke wil ook nog weten of het dure zeezout dat ze in Frankrijk heeft gekocht nog verschil uitmaakt voor de hoeveelheid natrium. Nee, dat maakt niets uit. Sommigen beweren dat het ook niets uitmaakt voor de smaak en dat het gewoon om enigszins verontreinigd zout gaat. Persoonlijk vind ik dat wel wat erg cynisch: ik vind een paar korrels fleur de sel de Guérande over een aantal dingen best lekker. Best mogelijk dat dat tussen de oren zit: dat maakt voor mijn plezier niets uit.

2 Comments:

  • At 9 maart 2009 om 18:21, Anonymous © RJ said…

    Nog een vraag: is uiteindelijk niet alle zout uit zee afkomstig (dus ook die uit de mijnen)?

     
  • At 9 maart 2009 om 20:08, Anonymous Carla said…

    Dat plezier heb ik dus ook. Een paar korrels over bv. een mooi gegrilde coquille of over een plak ganzenleverterrine en zo kan ik uren doorgaan: heerlijk! Maar wat een verschil in zouterigheid zeg, ongelofelijk. Ik heb nu een bus staan (Guerande) die is werkelijk onprettig loeizout. Jammer.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home