Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

04 maart 2009

Een wateetonsje

Meneer Wateetons, wie kent hem niet, is het lezenswaardigst als er in zijn keuken dingen mis gaan. Dat gebeurt vrij vaak, zo vaak zelfs dat hij er een complete rubriek "Ah shit" aan gewijd heeft. Voor zo'n rubriek heb ik niet genoeg kopij. Dat wil niet zeggen dat alles op Eetschrijven altijd rimpelloos verloopt.

Zo had ik het plan opgevat om eens een woordje te wijden aan de site Fine Foods Online. Ik had hem ontdekt toen ik afgelopen december aan het kijken was of bepaalde ingrediënten voor mijn kerstdiner (zoals kaviaar) gemakkelijk online te bestellen waren. Fine Foods Online heeft heel veel soorten kaviaar en ook nog allerlei ander lekkers in huis. Héél erg veel lekkers zelfs. Wie er gaat kijken is ofwel bemiddeld, ofwel voorzien van een ijzeren zelfbeheersing, ofwel geheel gespeend van goede smaak. U bent bij deze gewaarschuwd.

Vóór je een webwinkel bespreekt, moet je zien of hij zijn beloften inderdaad waarmaakt. Dat doe je uiteraard anoniem. Ja, er zijn mensen die zich met veel bombarie bekendmaken--dit kennelijk vooral in de hoop wat gratis goodies in de wacht te slepen--maar dat werkt niet. Webwinkels testen doe je net zoals je restaurants recenseert: in volstrekte anonimiteit en uiteraard onder betaling van de gehele rekening.

Ik besloot bij Fine Foods Online een wintertruffeltje te bestellen. Daar is altijd wel iets mee te doen. Zo had ik juist in Volkskrant Magazine een erg lekker recept van Onno Kleyn zien staan, met savooiekool, aardappel, pastinaak en een gepocheerd eitje, rijkelijk op smaak gebracht met, juist, truffel. Dat kwam uit.

Ik bestelde een truffeltje van 15 gram, wat me op € 19,26 kwam. Bepaald een redelijke prijs. Daar kwamen nog de verzendkosten à € 6,94 bovenop, maar die blijven gelijk hoeveel je ook bestelt. Ik betaalde via een beveiligde pagina met mijn creditcard en kreeg keurig een mailtje met een trackingnummer van TNT Post, waarop ik de volgende dag mijn truffeltje kon volgen. TNT Post liep een dag vertraging op, maar drie dagen later werd een spannend pakketje afgeleverd.

Bij opening bleek dat in elk geval de verpakking uitstekend verzorgd was. In een plastic zakje, verder tegen kneuzen beschermd door wat stro, zat het verrukkelijke zwarte goud. Ook nog eens 16,2 gram, bijna 10% méér dan waarvoor ik betaald had. Meteen na openknippen van het zakje vulde mijn eetschrijverskeuken zich met heerlijke aroma's. Ik kon niet wachten om aan de slag te gaan.

Neenee, het gerecht mislukte niet. Het lukte prima, zoals u kunt zien en het was ook bijzonder smakelijk, al gebruikte ik uiteindelijk iets minder truffel dan het recept aangaf--ik wilde namelijk voor de zondagsbrunch graag nog roerei met truffel maken.


Wat er dan wel fout ging? Eenvoudig: ik bleek te laat met mijn voornemen mijn webwinkel-ontdekking aan de wereld prijs te geven. In een kadertje bij het recept in het Magazine, dat ik voorheen had overgeslagen, vertelde Onno waar hij de truffel vandaan had. Juist: van Fine Foods Online.

Nou ja, ik heb lekker gegeten. En u wat foto's laten zien.

Dateetons, dus.

EDIT: Bij Onno Kleyn gaat er ook wel eens iets niet helemaal goed. Zo had ik vreselijk graag naar het recept op zijn site willen linken, in de wetenschap dat hij daar al zijn Volkskokerij neerzet. Helaas: uitgerekend dit gerecht heeft hij verzuimd erop te plaatsen. Ik ga hier uiteraard niet zijn recept zomaar plagiëren. U houdt het tegoed.

5 Comments:

  • At 4 maart 2009 om 10:56, Anonymous meneer Wateetons said…

    Wat een eer!
    Wel een tamelijk beschaafd 'wateetonsje'.

    Het niveau van meneer is toch meer: mevrouw wateetons gooit de truffel op de composthoop of meneer vergist zich tussen een echte truffel en de truffels die het wateetonskonijn achter zich laat vallen.

     
  • At 4 maart 2009 om 12:24, Anonymous Edith said…

    En ook Klary d'r gulle gever lijkt hetzelfde adresje voor truffel te hebben

     
  • At 4 maart 2009 om 15:08, Blogger lizette said…

    Ja lekkere spullen wel. Word helaas een beetje kriegel van de spelvauten op de website....Onprofessioneel vind ik dat toch altijd! Gelijk maar een mail gestuurd.

     
  • At 4 maart 2009 om 15:50, Blogger Klary Koopmans said…

    inderdaad Edith mijn truffel kwam ook van Fine Foods Online. Maar helaas was ik een beetje teleurgesteld over de smaak, en onze gulle gevers (die voor zichzelf ook wat besteld hadden) ook...

     
  • At 4 maart 2009 om 16:10, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Klary, zo zie je maar weer dat truffel een natuurproduct is dat zich niet laat dwingen. Mijn truffel was fantastisch, heerlijk geurig en bomvol smaak. Hoewel ik met je meevoel, ben ik daar persoonlijk wel blij om.

    Overigens, meneer Wateetons: om een truffel van 16 gram voor een product van uw konijn te houden, moet dat toch wel een zéér ruim bemeten konijn zijn. Formaat labrador, zou ik zo schatten. :-)

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home