Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

11 maart 2009

Bewust (eloos)

Soms heb je van die enquêtes waarbij je je afvraagt waar en aan wie ze de vraag zijn gaan stellen, en hoe die geformuleerd was. Zo las ik gisteren, eerst op teletekst en toen hier, dat bij de Nederlander de Hollandse pot huizenhoog favoriet is. En niet gewoon huizenhoog, nee, liefst 86% van onze landgenoten eet niets liever dan stamppot, erwtensoep of een bal gehakt. Het geluid dat u hoort is mijn brekende klomp.

Goed, het valt mee. 46% eet immers het liefst Italiaans, terwijl 28% niets liever naar binnen werkt dan Aziatisch voedsel. Dat zijn al heel wat procenten te veel, zodat er hier duidelijk sprake is van wat statistische vrijheid.

Maar desondanks. Zoals bekend mag ik graag meeluisteren naar gesprekjes in de supermarkt en ook verder praat ik regelmatig met allerlei mensen over eten. En dergelijke overweldigende voorkeuren voor de keuken van Oom Jan en Tante Miep haal ik echt nergens uit. Ik geloof er ook, eerlijk gezegd, niets van.

Ruim 1 op de 3 geeft aan bewust bezig te zijn met wat ze eten, lezen we ook nog. U voelt al nattigheid, en ja hoor: bewust eten is een issue en daarom doet 35% van de ondervraagden en zelfs 46% van de vijftigplussers "bewust boodschappen". Bedoeld wordt meer dan waarschijnlijk dat zij hersenloos naar producten graaien met zo'n stickertje erop, waarschijnlijk zonder de minste notie wat dat plakkertje precies betekent. Ik had het daar al eens eerder over.

Enfin, op http://www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl/ kunt u zélf gaan kijken (nee, die informatie voor producenten krijgt u niet te zien, daar moet u een wachtwoord voor hebben) wat voor eter u bent. Behoudend (zoals kennelijk dus ongeloofwaardig veel Nederlanders), avontuurlijk, betrokken of gemakzuchtig.

U ziet het: voor mensen die gewoon van lekker eten houden, is in de marketingmix geen plaats.

Had u het hierboven ook gezien? Het Ik Kies Bewust-concept, riant melkkoetje voor het bureau Schuttelaar & Partners, slaat internationaal zijn vleugels uit. Toch blijkt men voor onze Franstalige medemens het nodige gas terug te nemen. Nergens iets van "bewust". Gewoon "mijn keuze". Ik zal eens uitzoeken of deze terughoudendheid misschien iets te maken heeft met wettelijke eisen--met andere woorden, of Nederland misschien extreem tolerant is als het erom gaat supermarktshoppers door producenten iets op de mouw te laten spelden.

4 Comments:

  • At 11 maart 2009 om 13:13, Anonymous RozeMarijn said…

    Hmm, mijn partner is statisticus, eens kijken of hij er wat zinnigs over te zeggen heeft.

     
  • At 11 maart 2009 om 14:50, Anonymous Odette said…

    Hmm, ik scoor 'betrokken eter' wat een ander woord is voor 'bewuste keuzes maker'. Dat doe ik inderdaad, maar ik heb geen logo nodig om bewust te kiezen! (Geen light rotzooi, margarine, minder suiker-minder vet producten maar gewoon echt onbewerkt goed eten)

     
  • At 11 maart 2009 om 23:32, Anonymous BDC said…

    Joepie! Ik ben een avontuurlijke eter! Dat wist ik al langer dan vandaag - daar had ik die zeer beperkte (en voor mij als Belg ongeloofwaardige - niet eens een driegangenmenu als lunch???) keuzes niet voor nodig. En welke foto zie ik naast mijn profiel opduiken? Iemand die een regenworm naar binnen speelt! Rare jongens, die Hollanders. Daar krijg ik echt uitslag van!

     
  • At 14 maart 2009 om 11:38, Blogger Ineke said…

    Whahahaha ik ben een behouden eter en kook het liefste zoals mijn moeder mij dat heeft geleerd. Whahahaha, mag ik even bijkomen van het lachen voordat ik me verlik ik mijn gehaktbal met boerenkool?

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home