Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

03 maart 2009

Oeps! Beetje te veel

Deze waarschuwing (leesbare versie) vond ik vandaag in mijn dagblad. Gelukkig komen de wereldgerechten in huize Eetschrijver uit eigen kookpot, en niet uit pakjes en zakjes van Knorr. Toch heb ik dit met opgetrokken wenkbrauwen zitten lezen.

Dit geKnorr wordt namelijk niet teruggehaald omdat er 4-methyl benzofenon in zit, maar omdat er een "te hoge concentratie" van het goedje in zit. Je moet daaruit opmaken dat als er minder 4-methyl benzofenon in het Wereldgerecht zou zitten, het allemaal door de beugel kon. En dat is voor Unilever maar goed ook, want deze stof (die met name de huid en de ogen irriteert) wordt "veel gebruikt in de verpakkingsindustrie"*. Een ongeluk zit in een klein hoekje, nietwaar?

Regelmatige lezers van Eetschrijven weten hoe ik erover denk. Eten komt niet uit pakjes en zakjes met een kleurige opdruk. Eten komt uit planten en dieren en belandt op uw bord met liefst met zo min mogelijk van de onzalige omwegen die industriëlen (al dan niet bewust gekozen of beklaverd) ervoor bedenken.

* In mijn Codex Chemicus staat over 4-methyl benzofenon ook nog "is used as a constituent of synthetic perfumes and as a starting material for the manufacture of dyes, pesticides and drugs (especially anxiolytic and hypnotic drugs)". Smakelijk.

EDIT: Ik weet inmiddels meer. Kijk hier.

2 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home