Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

10 februari 2009

Omdat het zo lekker is


"Mag dit weg?", vroeg de hulp in de huishouding met een vies gezicht. "Dit" was een bodem donkerbruine saus, waarin nog wat stukjes kip. Ik geef toe: zo op de bodem van een pan, afgekoeld en wel, kan ik me voorstellen dat je je afvraagt wat er zo vreselijk is aangebrand.

Maar natuurlijk was het niet aangebrand en het mocht ook niet weg. Dit was namelijk een restant pollo mole poblano, iets wat ik al in geen tijden meer gemaakt had en wat nu weer in zijn optimale vorm kon omdat een attente kennis chocolade met 99% cacao (en dus ook ongezoet) voor me had meegenomen uit Frankrijk. Wat een rijkdom! Vol vreugde heb ik zondagavond gekookt, en vanmiddag had ik aan de kliekjes nog een heerlijke lunch.

Ik bedacht dat ik het recept ervoor jaren geleden al eens op Eetschrijven had gezet. Waarom dan nu deze regressie? Om drie redenen. Ten eerste omdat het zo lekker is. Ten tweede omdat ik vorige keer vergeten was er een foto van te maken. En ten derde omdat ik even een klein voorbehoud moet maken over die drie eetlepels chilipoeder. Ik had die afgestemd op de milde chilipoeder die, naar mijn toenmalige overtuiging, de meeste mensen in huis hebben. Achteraf een inschattingsfout, want mijn lezers zijn bovengemiddeld liefhebber van goed eten en hebben dus ook bovenmodale spullen in huis. Chilipoeder bijvoorbeeld die een factor tien of daaromtrent pittiger is dan wat je in de supermarkt vindt. Dan wordt het inderdaad nogal oneetbaar, zoals Arden toen al meldde--en dan gaf ik nog niet eens antwoord.

Bij deze dus: gebruik chilipoeder naar smaak. En is wat u in huis hebt echt op oorlogssterkte, begin dan maar met een koffielepel vol.

In de rijst deed ik trouwens gepureerde tomaat, mais, geroosterde paprika en gemalen chipotlepepers. Erbij dronken we een mooie Ribera del Duero.

2 Comments:

  • At 11 februari 2009 om 18:41, Anonymous Yvon said…

    Chocolade in mole of wat Willie Wonky daar allemaal mee uitspookt, heerlijk. 99% cacao of bitter met chili van Lindt gebruik ik (bij de Bijenkorf en vast nog wel in andere winkels verkrijgbaar).

     
  • At 18 februari 2009 om 21:41, Anonymous Anoniem said…

    Lindt 99% is nij de Sligro te koop.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home