Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

24 februari 2009

Het speklapmysterie (slot)

Mail van de AH klantenservice. Het is allemaal precies zoals het aanvankelijk leek en ik heb geheel tevergeefs gezocht naar een speklap met het opschrift "speklap 20% minder vet" of "speklap 20% minder spek". De in AllerHande afgebeelde Speklap Recht is de Enige Echte:

Het spijt ons te vernemen dat er verwarring is ontstaan. De Speklap recht (die afgebeeld is in de AllerHande) bevat 20 % minder vet omdat het zwoerd eraf gehaald is.

En ook mijn verdere twijfels blijken geheel onterecht:

Met de termen varkensvlees en varkensvleesproduct wordt een en hetzelfde bedoeld. Er zit dus geen verschil in.

Dat laatste is vrij opmerkelijk. Vaak betekent zo'n verschil op etiketten juist heel veel. Zo is cacao heel wat anders dan cacaofantasie. Als ik zuiver varkensvlees verkocht, zou het niet in mijn hoofd opkomen het anders te noemen: wees trots op je handel. Bij AH denkt men er kennelijk niet zo over.

Toen mijn mijmeringen over de mail van AH waren verstomd, ben ik toch maar eens naar de plaatselijke vestiging getogen om zowel een Speklap Recht als een Speklap te kopen. Op het eerste gezicht zie ik niet gek veel verschil. Maar eens de helft in stukjes gesneden en zonder toegevoegd vet in de pan een half uurtje op laag vuur om eens te kijken wat er gebeurt. Als ik dit doe met spek van de scharrelslager, krijg ik gekonfijte spekjes, en wat spekvet om lekker iets anders in te bakken.

De Speklap Recht (varkensvleesproduct) lijkt inderdaad geen overdaad aan vet te bevatten. Sterker: de pan blijft vrijwel droog en het spek komt niet in een plasje spekvet te liggen. De spekjes zijn na verloop van het halve uur niet lekker sappig. In feite zijn ze nogal taai.

De Speklap (varkensvlees) bevat zo op het oog eigenlijk niet veel méér vet. Na de pan te hebben schoongemaakt en afgekoeld precies dezelfde exercitie geprobeerd. Er komt uit deze speklap misschien iets méér vet, maar nog steeds niets noemenswaard. Ook hier liggen de spekjes niet in eigen vet te garen en wat ik overhoud is beslist niet genoeg om een spiegelei in te bakken. Ook deze spekjes zijn vrij taai. Als ik de rest van de speklappen in spekjes snijd en in twee zones in dezelfde pan bak, proef ik daarna geen verschil.

20% minder vet? Misschien dat dat er inderdaad uit komt als je het met geschikte apparatuur meet. De oog- en de tongtest brengen geen verschillen aan het licht die verder gaan dan de normale variaties tussen twee aankopen van een identiek product.

Volgende keer weer naar de scharrelslager, voor echt lekker spek.

2 Comments:

  • At 24 februari 2009 om 23:37, Anonymous Kokend Water said…

    AH antwoord dat het verschil zit in de aanwezigheid van de zwoerd. Ik neem aan dat de rechte dan inderdaad geen zwoerd had. Maar de "gewone" dan? Had je die dan wel mét zwoerd gekocht?

    Overigens kopen wij altijd zonder zwoerd. Daar hebben we Bewust voor Gekozen! ;-)

     
  • At 28 februari 2009 om 11:19, Anonymous Carla said…

    Ik krijg ernstig de slappe lach van dat speklap recht. Ik koop al eeuwen geen spek bij AH, er is iets met dat spek. Zelfs de blokjes al dan niet gerookt spek krijg ik niet fatsoenlijk gebakken, ze zijn altijd taai en dus niet lekker. Geen idee wat ze ermee doen.

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home