Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

03 februari 2009

Eigen Voer Eerst: mosterdsoep

Even lekker recalcitrant doen. Als de Italianen voedselchauvinisme mogen oprispen, mogen wij het ook. We hebben er dan misschien wat minder reden toe, ook uit Holland komt heerlijks. Het treft bovendien, want collega Karin vond al dat hier dezer dagen veel eetschrijven maar te weinig kookschrijven te vinden was.

In mijn koelkast stond een pot vijgenmosterd, die ik alweer heel lang geleden bij Jonnie Boer had gekocht en waarop een etiket waarschuwde dat de mosterd tenminste tot juli 2007 houdbaar was. Nu ben ik door dat laatste nooit zo geïmponeerd (al doe ik veiligheidshalve wel even de tongtest), maar de vraag bleef: wat maak je nou om zo'n speciale mosterd goed tot zijn recht te laten komen? Ik kon maar niets bedenken, en vroeg of laat is die mosterd natuurlijk écht oneetbaar. Nee, dat mocht ik niet laten gebeuren.

Gisteren (weinig tijd, wel lekkere trek) wist ik het ineens: soep! In hooguit tien minuutjes klaar en fantastisch lekker. Bovendien leek het me interessant eens te kijken wat de vijgenmosterd nu speciaal zou doen voor de smaak van de soep. Verrukkelijk, dus.

Normaal zou ik mijn mosterdsoep met verse bieslook bestrooien, maar dat wilde ik in dit geval de vijgen niet aandoen en ik hield het bij wat druppeltjes armagnac voor een subtiele kick in the back. Hebt u toevallig geen vijgenmosterd van Jonnie Boer in huis, dan zou ik die bieslook zeker doen. Bieslook en mosterd zijn dol op elkaar.

Mosterdsoep

Nodig voor 4 royale porties:

- 4-5 forse eetlepels (naar smaak) vijgenmosterd van Jonnie Boer of andere pitjesmosterd
- 1,25 liter goede bouillon naar keuze (zelfgemaakt of uit pot, blokjes zijn te zout)
- 100 ml room
- 75 g boter (nooit margarine)
- 3 flinke eetlepels bloem
- zout, versgemalen zwarte peper, armagnac of cognac, eventueel verse bieslook

Verhit de boter in een pan, wacht tot het meeste schuim weg is en roer er vóór de boter gaat bruinen de bloem door. Laat even een minuutje of twee onder voortdurend roeren binden en garen zodat u een lichtblonde roux hebt. Schep er een pollepel hete bouillon bij en roer tot de massa glad is. Voeg nu langzaam en onder voortdurend roeren de rest van de bouillon toe. Schep nu een royale hoeveelheid mosterd (de pot mag goeddeels leeg) in de soep en roer met een garde tot de massa glad is. Voeg de room toe en roer opnieuw door. Proef en voeg eventueel nog mosterd toe tot u de soep pittig genoeg vindt (dat hangt natuurlijk ook af van hoe pittig uw mosterd is). Breng op smaak met zout en een paar draaien van de pepermolen.

Schep de soep in voorverwarmde borden en druppel in elk bord een heel klein beetje armagnac of cognac (heel chauvinistisch zou vieux zijn, maar dat wil ik u en de soep niet aandoen), vooral niet te veel. Bestrooi eventueel met de verse bieslook en dien op, eventueel met lekker brood en boter.

0 Comments:

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home