Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

07 januari 2009

Selderijblad, hoe zit dat?

Daar vroeg me Klary Koopmans ineens iets in reactie op mijn kersverse familierecept van gisteren, na haar enthousiasme te hebben laten horen over het gebruik van thuisgerookt varkensvlees (echt geweldig, zo'n rookoventje--u zou eens zelfgerookte cheddar moeten proberen). Maar toen dus die vraag: komt selderijblad nou van knolselderij of van bleekselderij?

Nu was ik er eigenlijk van overtuigd dat dit twee verschijningsvormen waren van één en hetzelfde gewas. Ik heb namelijk wel eens zoiets uitgegraven en dat zag eruit zoals op deze foto: als knolselderij, bleekselderij en bladselderij in één. Maar ja, wat bewijst dat? En als ik dan eens dieper ga graven, dan blijkt er zelfs sprake van niet twee, maar drie verschillende gewassen: de knolselderij (apium graveolens rapaceum), de bleekselderij (apium graveolens dulce) en de blad- of snijselderij (apium graveolens secalinum).

Na even rondbellen blijkt dat bladselderij wel degelijk als zodanig geteeld en geoogst wordt en afzonderlijk in de handel gebracht. Waarom dan in Nederland de bladeren van de bleekselderij worden gesneden, daarover kon of wilde niemand me honderd procent zekerheid geven. Vermoedelijk gebeurt dat echter omdat het blad het eerst lelijk wordt--met andere woorden, aan het blad kun je zien hoe vers de bleekselderij is. Ik kan me voorstellen dat je met die reden niet te koop wilt lopen, als handelaar.

Overigens wordt mij verteld dat het blad van alle drie de bovengenoemde selderijvarianten eetbaar is en vrijwel dezelfde smaak heeft, maar dat de specifiek gekweekte en verkochte snijselderij van de drie wel de krachtigste smaak heeft. Toch weer wat geleerd.

5 Comments:

  • At 8 januari 2009 om 10:18, Blogger Klary Koopmans said…

    Ik ook weer wat geleerd! bedankt voor het snelle en grondige onderzoek.

     
  • At 8 januari 2009 om 11:47, Anonymous Kokend Water said…

    Voor de erwtensoep gebruik ik ook al jaren gewoon het blad dat aan de knolselderij zit. En voor de groentensoep het blad van de bleekselderij. Leek me altijd zonde om daarvoor apart nog eens bladselderij te kopen. Snap nu dat ik niet verkeerd gedacht heb! :-)

     
  • At 8 januari 2009 om 11:55, Anonymous Robin said…

    Toevallig deze discussie vorige week ook gevoerd. :-)
    Voor de volledigheid: er bestaat ook nog zoiets als krulselderij! Daar had ik dus nog nooit van gehoord.

     
  • At 23 maart 2015 om 16:03, Anonymous Rianne said…

    Nu ben ik dus heel benieuwd of je ook de wortels van bladselderij kan eten?? Ik heb die net uit mijn tuin gevist en ze ruiken naar knolselderij.. Heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

     
  • At 23 maart 2015 om 16:48, Blogger Gerrit Jan Groothedde said…

    Rianne, ik heb geen idee. Maar giftig zullen ze het in elk geval niet zijn, dus ik zou zeggen: goed wassen en gewoon proberen. Laat het met vooral weten!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home