Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

28 januari 2009

Prei

De Nederlandse preitelers klagen steen en been over de opbrengst van hun product. Nu maken ze daar nogal een gewoonte van, maar nu is het wel heel dramatisch: zij kregen er in december nog maar 20 cent per kilo voor, volgens de telers ongeveer 40% van de kostprijs. Je kunt dan wel van een probleem spreken, ja.

Behalve dat de telers zich momenteel lijken te concentreren op het telen van zo dik mogelijke preien waarvan er zo weinig mogelijk in een kist gaan, hebben zij zich blijkens het Weekblad Groenten en Fruit ook verenigd in een forum waar zou moeten worden besproken wat er aan deze onhoudbare situatie gedaan kan worden. Je zou zeggen dat het besef is doorgedrongen dat wijzen naar de volgende schakel in de keten geen nut heeft, en dat men de koppen bij elkaar steekt om te kijken hoe het aanbod beter kan worden afgestemd op wat de consument wil. Misschien kan er iets worden gedaan aan de productpresentatie of aan de voorlichting rondom prei, of kan de sector zich concentreren op het telen van prei die uitblinkt door zijn smaak. Als eetschrijver vraag je je af of je daarbij behulpzaam kunt zijn. Ik vind prei namelijk erg lekker en doe er van alles mee. Bovendien verdient elk vers product een helpende hand.

Maar ik heb er niet achter kunnen komen, en evenmin weet ik hoe de situatie nu is en waar de preitelers staan met hun overleg. Ik heb inmiddels diverse mailtjes gestuurd naar het mailadres vermeld in het artikel, maar ik krijg gewoon geen antwoord. Dat forum (op internet, naar ik aanneem) kan ik alvast nergens vinden. Tja, zó schiet het natuurlijk niet op met die prei en die prijzen. En weet de consument niet beter of de modale preiteler is een gelukkig mens. Die kent namelijk hooguit preiteler Edwin Uijen (nomen non est omen) in Herpen, die in het januarinummer van AllerHande werd opgevoerd en daar vrolijk stelde dat prei één van de meest gegeten groenten in Nederland is. Kijk, dat vind ik persoonlijk nu moeilijk te geloven. Maar intussen denkt de enkeling die dit verhaal heeft gelezen wel dat het allemaal koek en ei is met de prei.

Ik hoop dat ze er een beetje uit komen, de preitelers. Als ik iets voor ze kan doen, mogen ze me altijd mailen. Intussen moeten ze misschien overwegen op elke stengel prei een stickertje te plakken met de tekst "0% vet". Dat schijnt enorm goed te werken.

(foto: http://www.pachd.com/)

3 Comments:

  • At 28 januari 2009 om 20:33, Anonymous johanneke said…

    Toevallig ben ik een van de enkelingen die het stukje in de allerhande over de preiteler ook gelezen heeft. Ook ik verbaasde me toen over de opmerking dat prei een van de meest gegeten groente is. Ik dacht altijd dat de bloemkool op nummer 1 stond, waar ik me trouwens ook niet zoveel bij kan voorstellen. Naar mezelf kijkend gebruik ik wel regelmatig een preitje, maar eigenlijk altijd in combinatie met andere groentes. En sinds een paar maanden heb ik een groenteabonnement, en koop ik minder prei. En eet ik overigens wel weer de bloemkool.

    Dat van die stickertjes op elke prei is voor wat betreft de inhoud wel akkoord (maar ja, dat prei 0% vet bevat en gezond is(dit impliceert 0% vet = altijd gezond, maar dat is natuurlijk niet zo, je hebt ook vetten nodig), daar heb ik geen sticker voor nodig)maar wel overbodig en belast het milieu. Net zoals de stickertjes die tegenwoordig op elke AH-appel zitten.

     
  • At 28 januari 2009 om 21:27, Anonymous Kokend Water said…

    Zolang de AH ons "helpt" door alvast "voor ons gemak" het groen er vanaf te snijden, zal de prei altijd als 'bijgroente' worden gezien. Iets wat je door een gerecht doet, voor wat extra pit.

    Misschien tijd om eens uitgebreid gestoofde prei of zo te promoten? Ik heb ook nog wel een lekker revept met aardappelschijfjes, Boursin, gehakt en (jawel!) prei. Erg lekker, en makkelijk. Prima voor de Allerhande?

     
  • At 4 februari 2009 om 17:42, Anonymous Jetty said…

    Ha lekker, vandaag gestoomde prei met mozarella gegeten, errug lekker hoor.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home