Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

09 januari 2009

Koek en zopie

Het is schaatstijd (trapte hij vrolijk een open deur in) en ik reed vandaag voor de verandering maar eens een toertocht: de Natuurtocht in het gehucht Dwarsgracht bij Giethoorn. Erg mooi; als u van schaatsen houdt, kan ik u 'm zeer aanraden.

Wat me onderweg opviel, was hoe fantasieloos de koek-en-zopies waren. Natuurlijk nergens koek te vinden en trouwens ook geen zopie, wat Oudhollands is voor een borrel (vroeger vond men kennelijk dat dat echt bij schaatsen hoorde) maar ook verder was het niet veel soeps. Of liever, wel veel soeps (opgewarmde erwtensoep uit blik om precies te zijn), benevens rookworst (eveneens van dat merk uit Oss) en warme Chocomel. Eén koek-en-zopie had zelfs uitsluitend de laatste twee, een bizarre combinatie die desondanks gretig aftrek vond.

Zelf zou ik een lief ding over hebben gehad voor bijvoorbeeld een lekker broodje gevuld met zo'n Pools kielbasaworstje en wat hete, lekker kruidige zuurkool. Maar dat was er niet. Zou de vermacdonaldsing van onze samenleving al te ver gevorderd zijn of zou er een markt zijn voor een upmarket koek-en-zopie met kwaliteitsspul voor de schaatser met onderscheidingsvermogen? Misschien moet ik het eens proberen.

Kijk ook hier.

8 Comments:

  • At 10 januari 2009 om 12:08, Anonymous Anoniem said…

    Helaas proeven veel mensen het verschil niet meer tussen voorverpakt en huisgemaakt omdat ze thuis ook allerlei pakjes en zakjes gebruiken voor hun avondmaaltijd. Dan smaakt zo'n unox erwtensoepje vast nog prima, als je geen onderscheid kunt maken.

     
  • At 10 januari 2009 om 21:35, Anonymous hannie said…

    Vandaag zag ik dat bij onze schaatsplas het nabije pannenkoekenhuis gesloten was. Dat leek me niet slim, maar wellicht zitten de eigenaren nu op de Canarische eilanden of zijn ze elders van de winter aan het genieten. In elk geval zag ik een groot gat in de winterpretmarkt. Je zou met opgewarmde snertsoep (uit blik) en dito chocomel aardig kunnen bijverdienen, leek me. Maar dat zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Even had ik visioenen van ECHTE chocolademelk met naar keuze wel of geen rum er door en naar keuze wel of niet ECHTE slagroom er op. En van ECHTE (eigengemaakte) soep met vers roggebrood of ander lekker brood; of van heerlijk geurige zelfgemaakte gluhwein en van... Maar ja, ik ben ook te lui om dat allemaal te organiseren. (Nog los van alle problemen die je zou hebben als je dat als particulier zonder tig vergunningen zou doen.) Maar het zou geweldig zijn, koek en zopie met echt lekkere dingen.

     
  • At 11 januari 2009 om 15:50, Anonymous Yvon said…

    En nu is er dooi voorspeld, verdorie zag ik net een gouden handel voor me met een lekkere koek en zopie tent ;-) (http://kook.rubriek.nl/eten&drinken/koek_zopie.php). Willie 'Wonkas' chocoladedrank maar thuis gemaakt, lekker!

     
  • At 11 januari 2009 om 17:36, Anonymous RozeMarijn said…

    Mensen die aan het schaatsen zijn, zijn voornamelijk geinteresseerd in schaatsen, niet in eten.... dat handje mensen die zelfs tijdens het schaatsen (of wandelen, zoals ik vanmiddag, het ging over scones) over eten aan het mijmeren zijn.

     
  • At 11 januari 2009 om 17:44, Anonymous RozeMarijn said…

    op 1 hand te tellen (moest er nog achter)

     
  • At 12 januari 2009 om 10:28, Anonymous TafelDertien said…

    Ach, met bevroren smaakpapillen maakt de smaak niet zo veel meer uit, toch?

     
  • At 14 januari 2009 om 13:42, Anonymous sol said…

    dit vond ik op een van de logs die ik lees, komt misschien in de richting?

    http://www.dagboekvaneenchef.nl/

     
  • At 7 januari 2010 om 18:49, Anonymous Vincent said…

    Met deze meneer ben ik het helemaal eens, ik stoor me al jaren mateloos aan de matige kwaliteit van de meeste koek en zopie tenten! Slappe rokworst, waterige chocolaaiemelk, daar zit je gewoon niet op te wachten...

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home