Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

12 januari 2009

Kaaskroketjes waarom ongezond

Ja, dat zou ik ook wel eens willen weten: waarom zouden kaaskroketjes nu ongezond zijn? Iemand kwam vandaag met deze vraag hier terecht, kennelijk in de hoop alle ins en outs van dit onheilzame voedsel te ontdekken, inclusief symptomen en een benadering van de levensverwachting na een eventuele zondeval.

Het zijn niet alleen kroketjes en andere gefrituurde lekkernijen die eraan moeten geloven. Ook kaas scoort hoog, evenals "vet", chocolade, eieren, koffie en--nog altijd een gevolg van mijn uitval tegen het schaamteloze boerenbedrog van grootgrutter Albert Heijn--komkommers, iets wat zo te zien heel wat mensen goed in de oren hebben geknoopt. Kennelijk raken mensen er met de regelmaat van de klok van overtuigd dat specifieke etenswaren te allen prijze moeten worden vermeden en willen ze alleen nog weten waarom nu precies. Zo te zien hebben voedingscentra, klavertjesplakkers en andere Sonja Bakkers er de schrik goed in.

Nog maar een keer dan: kaaskroketjes zijn niet ongezond. Vet, chocolade, eieren en koffie ook niet, tenzij u er dozijnen stuks (repen, liters) in één keer van eet of u er dagelijks aan te buiten gaat. Een uitzondering op dat laatste voorbehoud zijn dan weer komkommers, waarvan u--wat AH ook beweert of suggereert--vrijwel kunt eten tot u omvalt zonder meer ongemakken dan herhaalde aandrang om het toilet te bezoeken. Zet alstublieft dat idee uit uw hoofd dat bepaalde etenswaar an sich ongezond zou zijn: het is vrijwel zonder uitzondering niet waar. Ik maak me zelfs sterk dat het categorisch uitsluiten van grote families levensmiddelen die zogenaamd "ongezond" zouden zijn aanzienlijk ongezonder is dan het af en toe eten ervan. Een eerste voorwaarde om gezond te eten is namelijk gevarieerd te eten, zo gevarieerd mogelijk zelfs. Een tweede regel is niet te veel te eten. Verder doet u er beslist niet verkeerd aan zo veel mogelijk verse ingrediënten te gebruiken. Maar alles in de ban doen waarop geen klavertje of Ik Kies Bewust-logo staat?

Nee, lach niet: ik hoor in de supermarkt wel eens gesprekken tussen mensen en vorige week hoorde ik een dame die vastbesloten was na de overdadige decembermaand haar gezin alleen maar voedsel voor te zetten waarop één van de twee bovengenoemde logo's stond. Nou, bravo: dat betekent dus totaal géén verse groenten en fruit, maar wel frietjes, knakworsten en twijfelachtige frisdrankjes met kunstmatig zoet. Ik verzin dit niet.

Zouden die mensen van het Voedingscentrum wel eens met hun oren open door supermarkten lopen? Zouden ze wel eens zien waarop mensen zoal googelen? Eigenlijk vermoed ik van niet. Aan hun voedingsadviezen, die ik persoonlijk toch al met flinke korrels zout neem, wordt soms echt wel een heel vreemde draai gegeven.

Met die verse groenten gaat het , hoe gezond ook, trouwens niet onverdeeld goed. Daarover later deze week een woordje.

5 Comments:

  • At 12 januari 2009 om 17:54, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Een betoog naar mijn hart. Wat een toestanden met die gezondheidslabels en duizend-en-een misleidingen.

     
  • At 12 januari 2009 om 21:54, Blogger paulhart said…

    Het wordt dunkt mij tijd voor een "omgekeerd-gedrag-strategie". Koop uitsluitend ongelabelde en ongestickerde en ongekeurmerkte spullen, en ik garandeer u: u wordt er honderd mee!

     
  • At 13 januari 2009 om 08:00, Anonymous Kokend Water said…

    Laat die boterham met kaas een keertje 1staan! Neem een broodje kroket! Een kroket, gebakken in vloeibare, plantaardige olie, bevat betere vetten dan die kaas. En minder zout. En meer ijzer. En geen kleurstoffen! Doen!

     
  • At 13 januari 2009 om 10:31, Blogger JE said…

    En je hebt helemaal gelijk! Misschien moeten we het inderdaad doen zoals paulhart zegt. Niks kopen met een label.
    Ik luister eigenlijk nooit naar wat mensen in de supermarkt tegen elkaar zeggen. Ik kijk wel altijd wat er voor en achter mijn boodschappen op de band wordt geplaatst. Je moet eens opletten hoe weinig vers en ongelabeld en ongestickerd je dan ziet.

     
  • At 13 januari 2009 om 11:12, Anonymous TafelDertien said…

    Pas je wel op met die korrel zout, GJ, want zout is ongezond!

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home