Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

16 januari 2009

Clafoutis te pittig?


Als er geen uitslaande branden, atoomaanvallen of overstromingen roet in het eten gooien, kijk ik steevast naar MasterChef op de BBC. In dit programma mogen amateurs proberen om de status van professioneel topkok te bereiken, waartoe hun prestaties worden gejureerd door het duo Gregg Wallace en John Torode. Het is altijd weer genieten geblazen.

Maar gisteren vielen de heren wat mij betreft van hun voetstuk. Eén van de deelnemers had aangekondigd een clafoutis te gaan maken. "Een klassieker", verkneukelden beide presentatoren zich. "Laten we hopen dat hij het er goed vanaf brengt".

Maar bij het proeven van het dessert werd de deelnemer vergast op verwijtende blikken. Wallace had op een kersenpit gebeten. De schuldige stond er als een geslagen hond bij. Het was meteen einde exercitie.

Huh? Er is duidelijk een verschil tussen een klassieker herkennen en je klassiekers kennen. Voor de zekerheid heb ik het nog maar even nageslagen in mijn Larousse de la Cuisine en ja hoor: "voor de bereiding van een clafoutis worden de kersen niet ontpit. De pitten geven smaak aan het deeg".

Kortom: als je clafoutis eet, klaag dan niet over pitten. Wil je geen pitten, eet dan kersentaart. Maar misschien bedoelde Gregg Wallace te klagen dat hij maar één pit had gevonden?

Ik zou u overigens best een recept willen geven voor clafoutis, een heerlijke traditionele kersentaart uit de Franse keuken. Helaas is het nog lang geen kersentijd. Ik zal proberen er van de zomer aan te denken.

2 Comments:

  • At 16 januari 2009 om 15:32, Anonymous TafelDertien said…

    Alweer een BBC-presentator die door de mand valt (ik hoorde overigens dat de schorsing van Jonathan Ross bijna voorbij is).

    Wat betreft dat laatste heb ik onlangs trouwens 'n ontzettend handige vinding gedaan: een agenda! ;-)

     
  • At 19 januari 2009 om 15:22, Anonymous Yvon said…

    Ik wist niet dat de pitten meer smaak aan het deeg geven. In wat modernere Franse kookboeken (oa Nobody does it better) staat er meestal bij dat de discussie ontpitten of niet eeuwig voortduurt. Nog geen kersentijd, maar volgens Trish Deseine zijn geconserveerde kersen sappiger en vaak lekkerder dan verse kersen. Van matige kwaliteit dan, schrijft ze erbij.

     

Een reactie plaatsen

Links to this post:

Een link maken

<< Home