Eetschrijven

Vrijblijvende gedachtenspinsels van een culinair journalist.

23 december 2008

U wilde tiramisu met kerst?

Van de 1510 bezoekers die zich gisteren op Eetschrijven meldden, bleken er niet minder dan 538 op zoek naar tiramisu. Geen wonder, want met mijn bekroonde recept (glom hij na bijna 30 jaar nog na) maakt u de beste tiramisu van Nederland. Mijn geliefde G. zegt zelfs van de hele wereld, maar dat vind ik wel een tikje overdreven.

Ook de eetgasten van Paul en Ellen van het Ministerie van Eten en Drinken willen naar verluidt niets anders meer en ik geef ze met mijn kenmerkende bescheidenheid groot gelijk. De foto is trouwens van hen, net als de fantastische truc met de plantenspuit met koffie die ik inmiddels van ze heb overgenomen. Het Ministerie is lang niet de enige site die mijn tiramisu in het zonnetje heeft gezet, maar wel één van de weinige die er keurig bij hebben verteld dat het recept van mij is, zoals zij trouwens altijd doen. Daar kunnen een aantal anderen die ik hier uiteraard niet noem nog een voorbeeld aan nemen. Paul en Ellen, ik wens jullie fijne feestdagen en ik hoop volgend jaar weer veel leuks te lezen op jullie geweldige site, die steevast tot mijn favorieten behoort.

Hier nogmaals mijn in 1979 (toen eetschrijver een eetschrijvertje was) bekroonde recept:

Tiramisu

Nodig voor 6 tot 8 personen:

- 250 g mascarpone
- 5 eierdooiers
- 2 eiwitten (beslist niet méér; maak met de overblijvende eiwitten iets anders)
- 200 g Italiaanse savoiardi (of lange vingers, boudoirs of lepelbiscuits)
- 100 g witte basterdsuiker
- 250 cl ml sterke koffie (dank Anoniem)
- 4-6 eetlepels amaretto
- wat cacaopoeder

Voorbereiden:
Klop de eierdooiers schuimig met de suiker, meng er de amaretto bij en roer er de mascarpone door tot u een gelijkmatige vla hebt (dit gaat het best in de keukenmachine). Klop de eiwitten tot vrij stijve sneeuw en spatel hier voorzichtig de vla door. Leg de koekjes met de gesuikerde kant naar boven naast elkaar in een passende schaal of bakje en besproei ze met koffie (gebruik hiervoor een plantenspuit, met dank aan Ellen en Paul) . Schep hierover zoveel vla dat de koekjes bedekt zijn. Leg een nieuwe laag koekjes neer en besproei opnieuw, daarna weer een nieuwe laag vla; ga zo om en om door tot de koekjes op zijn. Eindig met een laag vla. Zet minstens 24 uur koud weg.

Bereiden:
Doe wat cacaopoeder in een theezeefje en bepoeder de bovenkant van het dessert ermee tot het helemaal bedekt is. Serveer plakken van de tiramisu met behulp van een mes en een taartschep.

5 Comments:

  • At 23 december 2008 om 15:51, Blogger Aan tafel met Tanja said…

    Ik vond mijn eigen tiramisu altijd erg geslaagd maar heb het in geen jaren gemaakt. Dit recept, 't is toch bejubeld en dus beslist de moeite waard, ga ik zeker een keer gebruiken.

     
  • At 23 december 2008 om 18:44, Anonymous Anoniem said…

    Is dat niet wat erg veel koffie, 250 cl of 2,5 liter?

     
  • At 24 december 2008 om 00:15, Anonymous hannie said…

    Lekker! Maar zelf doe ik er altijd fijngeraspte extra pure chocolade overheen ipv cacaopoeder. Ik denk dat ik dat uit een kookboek van Claudia Roden heb. Dat vind ik lekkerder.
    En ik gebruik ook wel eens grappa als drank ipv amaretto.

     
  • At 24 december 2008 om 11:37, Anonymous Kokend Water said…

    Heb de afgelopen 2 jaar dit recept gebruikt. Erg smakelijk inderdaad! Dank dus daarvoor!

     
  • At 30 december 2008 om 14:03, Anonymous RozeMarijn said…

    Maar... is er geen geheim ingredient? Mijn moeder maakt het altijd volgens een recept van een Italiaanse kok die ze kreeg, maar naar ik meen gebruikt ze ook de hierboven genoemde ingredienten.

    Als ik uitgezwangerd ben, zal ik het eens maken, die van jou.

    p.s. geen bronvermelding is irritant, maar ik zie dat vooral in de AH kookschriften gebeuren

     

Een reactie posten

Links to this post:

Een link maken

<< Home